M/S Skåne är en av två ropax-färjor som trafikerar linjen Trelleborg– Rostock för Stena Line. Foto: Dick Gillberg Reportage ”Mer positiv stämning på linjen nu” 18 Juni 2019 Rederiet delar besättningens bild. Sedan lastsamarbetet mellan Stena Line och TT-Line avslutades har punktligheten ökat på linjen – och kunderna är nöjdare. – Den allmänna känslan är att det är mer positiv stämning på linjen nu, säger Jesper Waltersson, presschef på Stena Line. – Under swapen hade vi en extremt tajt tidtabell, fortsätter han. Vi ser tydligt att punktligheten ökat sedan den avslutades. Det var väldigt stressigt och det påverkade även våra kunder. Rederiernas så kallade swap-avtal för trafiken mellan Trelleborg och Rostock pågick i drygt två år. Syftet var att erbjuda mer och flexiblare trafik genom att dela kapacitet. I höstas avslutades samarbetet på Stena Lines initiativ. – Vi ville satsa på att utveckla vår egen verksamhet, säger Jesper Waltersson. ”vi ville satsa på att utveckla vår egen verksamhet” Sedan dess har turlistan gjorts om för att passa kunderna bättre, och färjan till Sass-nitz trafikerar förutom sin ordinarie rutt även Trelleborg–Rostock med tre rundturer i veckan. Och så är det sovkapslarna. – Den produktutvecklingen hade inte kunnat ske om vi hade fortsatt med -swapen, säger Jesper Waltersson. Rederiet håller med om att fraktmängden på linjen ökat den senaste tiden. – Vi ser en stark efterfrågan på frakt-kapacitet generellt i södra Sverige, en förklaring är ökad handel mellan länderna. Jag tror även att vi är ett konkurrenskraftigt alternativ jämfört med andra färdmedel. För chaufförerna är det en fördel att ta färja istället för att köra över bron. Det blir en naturlig chans att vila, säger Jesper Waltersson. Läs också: Bäddat för succé på M/S Skåne OmbordReportage Text klara.johansson@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025