Mikael Lindmark (till höger) och Seko sjöfolks ordförande Kenny Reinhold. Foto: Dick Gillberg Reportage Facket tror på besättning ombord 18 September 2019 Seko sjöfolk välkomnar rederier som investerar i ny teknik men tror inte på autonoma fartyg i stor skala inom de närmaste decennierna. Ombudsman Mikael Lindmark berömmer rederier som vågar satsa på ny teknik och prova nya lösningar. – Det är fantastiskt roligt med rederier som tar 30 år gamla fartyg och sätter dem under eldrift eller gör försöksprojekt med vindkraft. De utvecklar äldre fartyg och gör det bästa av situ-ationen som är nu, och det tycker vi är häftigt, säger han. Synonymt för dessa projekt är dock att det fortfarande finns besättning ombord. – Vi är ganska övertygade om att besättningarna kanske kommer att slimmas lite till, men inte i jättestor utsträckning. Fartyg har lång livslängd så det är inte omöjligt att det ser ut ungefär såhär även om 30–50 år. Helt autonoma fartyg i stor skala tror facket inte på. – Fackföreningsrörelsen globalt, där vi ingår, kommer inte att motarbeta detta. Men vi tror inte på det storskaligt under vår livstid, säger Mikael Lindmark. ”Vi tror inte på det storskaligt under vår livstid” Orsakerna är två. Dels är besättningskostnaden fortfarande en liten del av den totala kostnaden för att driva fartyg. Och dels tar det oerhört lång tid att förändra regelverken. – Vi tror inte att vi får se 20 stycken Yara Birkeland inom de närmaste åren. Mindre projekt kommer däremot att finnas och driva teknikutvecklingen framåt. Framtidens sjöman kommer enligt facket att ha generellt högre kompetens. Framför allt inom säkerhet och miljö. – Vi tror på en mer flexibel kompetens i framtiden. Idag pinkas revir mellan maskin och däck men det kommer att försvinna. ”Vi tror på en mer flexibel kompetens i framtiden” Han tror också att sjöfarten i större utsträckning kommer att ta in erfarenheter från andra branscher. – Idag är vi i vår egen lilla bubbla. I framtiden kanske du jobbar några år som sjöman för att sedan gå vidare till tåg eller kärnkraftverk – eller börjar jobba inom sjöfart efter några år på annat håll. Vi måste också bli bättre på att förhålla oss till den tekniska utvecklingen. Vi är en konservativ bransch idag, säger han. Läs även: Smarta fartyg förändrar yrket Läs även: ”Hela branschen behöver ställa om” Reportage Text klara.johansson@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025