Aurora av Helsingborg är byggd 1992. En stor fördel i konverteringsarbetet är att färjan från början har haft ett diesel-elektriskt maskineri. Foto: Dick Gillberg Reportage Större vision med batteridrift 26 Oktober 2017 Johan Röstin är ny vd för HH Ferries. Nu verkar han för att driftsättningen av Aurora och Tycho Brahe på el ska bli så bra som möjligt. – Det finns ett enormt intresse för detta på riksplanet och i övriga Norden. En bro är inte fossilfri men det kan vi bli, säger han. Johan Röstin tog över vd-posten i HH Ferries i augusti. Tidigare har han arbetat som vd för Copenhagen Malmö Ports. Men under de senaste åren har han fått mycket erfarenhet av HH Ferries. – Jag bor i Helsing-borg sedan några år tillbaka så jag pendlade med färjorna flera dagar i veckan när jag skulle till Köpenhamn. Så det är lätt för mig att se kundsperspektivet, säger han. Och Johan Röstin trivdes uppenbarligen som passagerare. När han blev tillfrågad om att ta jobbet kunde han inte säga nej. – Jag har alltid gillat fartyg, och färjorna är en institution i sundet, en länk som kopplar ihop stadskärna med stadskärna. Han berättar att företagets starka miljö-profil även lockade. Rederiet var tidigt med att köra på lågsvavligt bränsle och satsningen på eldrivna färjor är världsunik under trafikförhållandena. – Det här är en stafettpinne jag vill bygga vidare på. Och det handlar inte bara om batteridrift utan helheten i verksamheten. Vi har exempelvis sortering av allt restmaterial ombord och i land. En spännande vision som Johan Röstin delar med sig av är att också erbjuda laddning för el- och hybridbilar på hamnplan i Helsingborg och Helsingör. Strömmen för snabbladdning finns redan indragen till färjorna. – Om vi kan erbjuda laddning till fordon så placerar det oss i ett större sammanhang när det gäller miljövänliga logistiklösningar. Vi ligger på ett strategiskt stopp för laddning från exempelvis Oslo för trafik som ska nedåt kontinenten. För att vinna de stora miljöfördelarna måste man tänka i större sammanhang. – Vi måste bli bättre på att ställa om våra transporter. Där har vi alla ett ansvar. Fotnot: HH Ferries är bolaget som driver sundstrafiken mellan Helsingborg och Helsingör under varumärket Scandlines HH. Johan Röstin tog över som vd för HH Ferries Group i augusti. LÄS MER: Över sundet på batteri OmbordReportage Text jorgen.tiger@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025