Pelle Andersson är arbetsmiljöansvarig ombudsman i Seko sjöfolk. Foto: Linda Sundgren Åsikter Kom ihåg sömnen vid riskanalyser 30 Augusti 2017 Sömn är ett flitigt debatterat ämne i sjöfartsbranschen, både ombord och iland. Det är även ett område som det forskas relativt mycket kring, inte minst därför att sömnbrist är en återkommande anledning till att olyckor inträffar till sjöss. Vi påverkas olika av sömnbrist, både fysiskt och psykiskt. Men generellt kan man säga att vår prestationsförmåga och reaktionsförmåga påverkas negativt vilket i sin tur kan leda till sämre beslutsfattande i avgörande situationer. Därför är det viktigt att ta med sömnaspekten när man gör riskanalyser och att vi försöker undvika att göra de mest riskfyllda arbetsuppgifterna när vi är som tröttast. Vilotidslagstiftningen för sjömän har de senaste åren förtydligats och möjligheten till dispens har minskats. Något förenklat kan man säga att man har rätt till totalt tio timmar vila per dygn uppdelat i maximalt två perioder, varav den ena vilan måste vara minst sex timmar. Det finns även krav i den nya OSA-föreskriften (organisatorisk och social arbetsmiljö) om att arbetstidens förläggning inte får leda till ohälsa och i det begreppet måste natt- och skiftarbete beaktas. Sömnproblem hos de anställda kan kopplas till både den fysiska arbetsmiljön, såsom buller, vibrationer och ljussättning, och problem med den psykosociala arbetsmiljön med exempelvis stress och koncentrationssvårigheter. Om man upplever sömnproblem bör man ta upp frågan med sin chef eller skyddsombud som tillsammans med den anställde kan se över arbetssituationen. I vissa fall kan schemat behöva anpassas till dagarbete för att få ordning på sömnproblemen. Pelle Andersson, arbetsmiljöansvarig Seko sjöfolk Läs också: Vaktgång och jourarbete påverkar sömnen Läs också: Tips för bättre sömn ombord Åsikter Text Pelle Andersson Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025