Stena Jutlandica ska vara testpilot för eldrift. Målsättningen är full eldrift av färjan. Bild: Stena Line. Fartyg Eldrift testas på Jutlandica 02 Mars 2018 Stena Line ska utvärdera eldrift på Jutlandica med start i vår. I ett första steg gäller det manövrering i hamn. Men målsättningen är att kunna köra Göteborg-Frederikshavn på batteridrift. – Hållbarhet står väldigt högt på agendan hos oss och vi utvärderar hela tiden nya sätt att minska vår påverkan på miljön, säger Niclas Mårtensson, vd för Stena Line i ett pressmeddelande. Under våren kommer batterier med en kapacitet på 1 MWh att installeras ombord Jutlandica. Och det första testet med eldrift för manövrering i hamn och bogpropellrar planeras att genomföras innan sommaren. Nästa steg i projektet är en utökning av batterikapaciteten till 20 MWh vilket innebär att färjan kommer att kunna köras med eldrift cirka 10 sjömil, eller ungefär ut till Vinga från Danmarksterminalen. Och i steg tre är målsättningen full eldrift i upp till cirka 50 sjömil, eller hela vägen mellan Göteborg och Frederikshavn. Hybriddrift nästa för Jutlandica. ”Batteridrift är ett mycket spännande alternativ för sjöfarten”, säger Niclas Mårtensson, vd för Stena Line. Arkivbild. Foto: Jörgen Tiger Tekniken som testas bygger på plug-in hybridisering, det vill säga att färjans batterier både kan laddas med landström vid kaj och under drift av fartygets reguljära motorer. Projektet genomförs för att rederiet ska kunna utvärdera och samla kunskap om eldrift. Om projektet blir framgångsrikt kan batteridrift även bli aktuellt på andra fartyg i Stena Lines flotta. – I takt med att både storleken och kostnaden på batterier minskar blir batteridrift ett mycket spännande alternativ till traditionella drivmedel för sjöfarten eftersom utsläppen till luft kan elimineras helt, säger Niclas Mårtensson. Sedan tidigare utvärderar Stena Line drift med en bränslemix med metanol på Tysklandsfärjan Germanica. Rederiet driver sammanlagt omkring 300 olika energibesparingsprojekt. Det tekniska lösningarna för hybridprojektet tas fram tillsammans med Stena Teknik som samarbetar med akademi, myndigheter och olika leverantörer. Den första fasen i projeketet finansieras till hälften med stöd från Trafikverket och EU. Jutlandica Längd: 184 meter Byggd: 1996 Bilkapacitet: 550 Passagerarkapacitet: 1500 Testet med eldrift handlar om att utvärdera plug-in hybridisering där batterierna kan laddas både under drift och via landström. I det första steget installeras batterier på 1 MWh för manövrering när färjan är i hamn Andra steget ökar batterikapaciteten till 20 MWh. Det ger drift av färjan cirka 10 sjömil, samt manövrering i hamn Full eldrift upp till cirka 50 sjömil AktuelltFartyg Text jorgen.tiger@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025