Pelle Andersson är arbetsmiljöansvarig ombudsman i Seko sjöfolk. Foto: Linda Sundgren Åsikter Använd rätt skyddsutrustning vid målningsarbete 11 Juli 2018 Vi har blivit mer medvetna om riskerna vid exponering av kemikalier, men det slarvas fortfarande med skyddsutrustningen. Anledningen till att man inte använder skyddsutrustning kan vara att utrustningen är dåligt utformad och inte passar eller attityder från sjömännens sida kring användandet. I säkerhetsdatabladet finns det information om vilken skyddsutrustning färgtillverkaren rekommenderar. Det bästa är om arbetsgivaren kontaktar den som tillverkar skyddsutrustningen och meddelar vilken specifik produkt som ska användas. Då får ni rätt skydd från början som klarar de förhållanden som just ni kommer utsättas för. Kommunikationen ombord är också en viktig del för att undvika exponering. Det är vanligt att man inte tänker på att ångor från färg kan sugas in via ventilationen så att intendenturpersonalen drabbas. Här krävs att maskinavdelningen informeras om målningsarbetet så de kan får möjlighet att stänga fläktar och spjäll samt öka annan ventilation. Det är även vanligt att en entreprenörer som befinner sig ombord börjar måla eller spackla med tvåkomponentsprodukter eller lösningsbaserad målarfärg utan att ha informerat någon ombord. Här är det viktigt att kontrollera vilka produkter som kommer att användas redan innan entreprenören kommer ombord, och säkerställa att de är informerade om vilka regler och rutiner som gäller. Det finns mycket regler kring arbete med härdplaster och arbetstagarna ska genomgå medicinska undersökningar före och efter användning. Följs inte detta har skyddsombuden rätt agera mot entreprenören och redaren. När färgerna ska blandas till krävs mycket god ventilation och gnistsäker blandningsutrustning. Görs detta inomhus ska det göras i ett speciellt skåp med processventilation för att minimera att ångor och gaser kommer ut. Många av färgerna innehåller mycket flyktiga lösningsmedel som exempelvis Xylene och Toulene, dessa är giftiga på många sätt, men det många inte känner till är att de är klassade som ototoxiska vilket innebär att man kan få hörselskador om man utsätts för dem. Pelle Andersson, arbetsmiljöansvarig i Seko sjöfolk Åsikter Text Redaktionen Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025