Ramanda på sin jungfrufärd. Älvtank fick leverans på sitt nya fartyg i förra veckan. Foto: Älvtank Fartyg Svensk flagg för Älvtanks Ramanda 03 Augusti 2018 Älvtank har fått leverans på sitt nya fartyg Ramanda. Efter en jungfrufärd på fyra timmar lastar hon nu vegetabilisk olja i Nanjing i Kina. – Det känns helt fantastiskt, säger Christian Nilsson på Älvtank, nyss hemkommen från Kina efter övertagandet av Ramanda. Ramanda är det andra fartyget som levererats i serien med produkttankers som Älvtank beställt tillsammans med Furetank och Erik Thun. Alla fartyg har samma specifikationer, och alla är konstruerade för gasdrift. Liksom systrarna i serien har Ramanda också svensk flagg. Serien byggs på varvet Avic Dingheng i Kina. Älvtank väntar leverans på ytterligare ett fartyg, medan rederigrannen på Donsö Furetank väntar på leverans av två och Erik Thun på ett fartyg. Varvet i Kina gör ett bra jobb, menar Christian Nilsson. Byggnationen av fartygen har gått planenligt. – Det har gått helt enligt förväntningarna. Än så länge har vi bara seglat med Ramanda i fyra timmar men det känns otroligt bra, säger han. Efter att Ramanda lastat i Nanjing är första lossningen i Rotterdam. Om tillfälle i fraktschemat ges kommer fartyget även kunna ses på Donsö. – Men vi kommer inte göra någon stor grej av det. Vi hade namngiving av fartyget redan i maj i Kina, säger Christian Nilsson. Älvtank har sedan tidigare fartygen Ramona och Ramira. Nytillskottet Ramanda kommer att ingå i nätverket med fartyg i Gothia Tanker Alliance och kommer gå i trafik i Europa. Men efter att Älvtank får leverans av det sista fartyget i serien i maj 2019 kommer rederiet eventuellt att avyttra ett av de äldre fartygen, berättar Christian Nilsson. Ramanda är, liksom de övriga fartygen i serien, 150 meter lång och 23 meter bred. Fartyget har tolv produkttankar med en sammanlagd volym på 20 300 kubikmeter. Fartyget är konstruerat för drift med LNG. Förbättringar i framdriften tillsammans med andra energibesparingar gör att bränsleförbrukningen beräknas vara 40 procent lägre än ett likartat fartyg från 2006. Med gasdrift minskar emissionerna av kväveoxider med upp till 86 procent, medan partiklar och svaveloxider minskar med upp till 99 procent. AktuelltFartyg Text jorgen.tiger@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025