TT-Line har beställt en ny färja för byggnation i Kina. Det nya fartyget bygger på TT-Lines Green Ship-koncept och ska rymma 800 passagerare och fler än 200 lastbilar och trailers. Bild: TT-Line Fartyg TT-Line beställer färja med gasdrift 12 December 2018 TT-Line har tecknat kontrakt med ett varv i Kina om byggnation av en ny färja som ska drivas med flytande naturgas, LNG. Men det dröjer till 2022 innan leverans. Den nya färjan ska trafikera TT-Lines linjenät i Östersjön. Fartyget optimeras med hänseende på effektivitet och flexibilitet. Enligt TT-Line beräknas den nya färjan att sänka utsläppen med mer än 50 procent utan att behöva sänka hastigheten, jämfört med förra generationens RoPax-fartyg. Det nya fartyget bygger på TT-Lines Green Ship-koncept och ska rymma 800 passagerare och fler än 200 lastbilar och trailers. Vid utformningen av fartyget har det lagts särskild vikt vid flexibilitet och snabba turnaround-anlöp i hamnar. Rederiet räknar med en fortsatt växande efterfrågan på korta sjötransporter i Östersjön. Färjan får en maskin med dual fuel-teknik. Drift med LNG ger mindre koldioxidutsläpp än drift med dieselbränsle och avger inte något sot vid förbränning, vilket innebär mycket låga partikelutsläpp. LNG är också nästan helt svavelfri och har låga utsläpp av kväveoxid, skriver TT-Line i ett pressmeddelande. – Sjötransporter är det mest miljöeffektiva sättet att transportera gods. TT-Line kommer att sätta en ny standard när det gäller att sänka de skadliga utsläppen genom att välja LNG som bränsle för sitt innovativa Green Ship. Med sin avancerade och framtidsorienterade teknologi blir Green Ship det mest miljövänliga RoPax-fartyget inom vårt geografiska verksamhetsområde, säger Bernhard J. Termühlen på TT-Line. Den nya färjan kommer att bli 230 meter lång och 31 meter bred. TT-Line har även skrivit en option på ytterligare ett fartyg med varvet Jiangsu Jinling i Kina. TT-Line uppger inget om vilken flagg den nya färjan kommer att få. AktuelltFartyg Text jorgen.tiger@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025