Kinfish i aktion i vattnen kring Svalbard. Första säsongen blev lyckad, menar Per Barkman på Northern Expeditions. Foto: Northern Expeditions Fartyg Äventyrsbåten Kinfish flaggar in 15 Februari 2019 Kinfish har hissat svensk flagg. Nu laddar man för fullt inför nästa säsong med äventyrsresor och expeditioner. – Det blev klart igår. Det är väldigt, väldigt roligt att nu kunna vara verksamma under svensk flagg, säger Per Barkman, delägare i Northern Expeditions. Ambitionen har hela tiden varit att ha svensk flagg på Kinfish. Redan när Per Barkman och Robin Dahlgren köpte Kinfish i april förra året fanns tanken på att flagga in fartyget från Norge. En första kontakt med Transportstyrelsen togs under hösten och efter att den formella ansökan lämnades in i mitten av januari gick det fort, berättar Per Barkman. – Vi har fått väldigt bra support från Transportstyrelsen. Det är första gången jag är inblandad i alla delarna av en inflaggning, och allt föll på plats bra. Transportstyrelsen har haft en del åsikter som vi fått åtgärda men stödet från myndigheten har varit utmärkt och allt har gått smidigt, säger han. ”Vi har fått väldigt bra support från Transportstyrelsen” Per Barkman och Robin Dahlberg i Northern Expeditions framför Kinfish vid Nya Varvet i Göteborg. Foto: Jörgen Tiger Nu förbereder Per Barkman och Robin Dahlgren nästa säsong med resor till Svalbard. Avfärden från Göteborg beräknas till mitten av april och säsongen håller på till månadsskiftet september-oktober. – Vi har precis blivit klara med rekryteringen till Kinfish. Det är sammanlagt sju man ombord och vi har dubbla besättningar. Man jobbar runt 30-40 dagar i stöten för att sedan gå på ledighet, en resa för passagerarna är runt 8-10 dagar. I år satsar Northern Expeditions även på längre resmål för ännu större upplevelser. I september ska man arrangera några testresor till Grönland. ”Grönland är som Svalbard på steroider” – Grönland är som Svalbard på steroider. Det är större ytor och större glaciärer. Det kommer bli riktigt spännande att se hur det går, vi får utvärdera resorna efter säsongen. I ett längre perspektiv försöker Northern Expeditions även att utöka säsongerna med fler resor. Det finns planer på att arrangera val- och norrskenssafari till vattnen kring Tromsø och Lofoten under höst- och vintermånaderna. – I förlängningen är målet att ha en besättning anställd året runt och ta in en besättning till vid säsong. Det här är väl kanske inget jobb man behåller år in och år ut. Som matros kanske man kommer direkt från gymnasieskolan och arbetar något år, och får uppleva lite äventyr samtidigt som man kan tillgodoräkna sig sjötid. Som engagerad i bemanningsfrågor vill gärna Per Barkman göra en insats för sjömansyrkets fortlevnad. – Vi ska arbeta med sjöfartsutbildningen på Chalmers de kommande två veckorna. Eleverna ska få öva sig i praktisk navigering som komplement till simulatorövningarna. Det kanske inte är något vi tjänar de stora pengarna på men det kommer nog bli ett omtyckt inslag i utbildningen. Bryggan på Kinfish är lika modern och utformad som på ett betydligt större fartyg, säger han. Och det är ju extra roligt att vi inför övningarna kan hissa den svenska flaggan. Kinfish Survey- och forskningsfartyg. Nu bas för äventyrsresor och naturexpeditioner Passagerarkapacitet: 12 personer, plus två guider Längd: 36 meter Bredd: 7 meter Byggd: 1958 Läs även: Ett jobb på naturens villkor AktuelltFartyg Text jorgen.tiger@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025