Ramanda levererades i juli förra året och kom till Göteborg första gången i januari. Foto: Dick Gillberg Reportage Ännu ett fartyg på ingång 20 Februari 2019 Den låga bränsleförbrukningen och gasdriften. Christian Nilsson på Donsörederiet Älvtank är klar över Ramandas bästa sidor. – Skrovdesignen är en av de stora fördelarna med Ramanda. Det blir mycket mindre bränsleförbrukning, samtidigt som gasdriften reducerar skadliga utsläpp, säger han. Älvtank tog över Ramanda i juli i förra året i Kina. Produkttankern är en i serie på sex fartyg som varvet Avic Dingheng fick kontrakt att bygga. – Serien med fartyg har egentligen en förlaga med de fartyg vi beställde tillsammans med Furetank 2004 från ett varv i Shanghai. Man kan säga att de nya fartygen är en utveckling av dem, berättar Christian Nilsson. Läs även: Byggd för besättningen Christian Nilsson på Älvtank. Foto: privat I den nya serien har även Fure Vinga och Fure Valö levererats till Furetank, medan Thun Tankers tagit leverans på Thun Venern. Samtliga fartyg ingår i nätverket Gothia Tanker Alliance och går i trafik i Europa. Till sommaren kommer Älvtank att få leverans av ännu ett fartyg. – Det blir det sista fartyget i serien och också det kommer bli identiskt med de övriga. Sedan tidigare hade Älvtank två fartyg i trafik: Ramona från 2004 och Ramira från 2008. Men i -höstas sålde man Ramira till en redare i Kanada. – Vi var tvungna att göra oss av med ett fartyg för att kunna bära satsningen med två nybyggen. Men vi tänker oss att ha kvar tre båtar i trafik. Vi ökar alltså med ett fartyg. Ramanda Längd: 150 meter Bredd: 23 meter Tankkapacitet: 20000 kubikmeter Huvudmaskin: Wärtsilä 9L34DF anpassad för gasdrift (LNG och LBG) Skrovdesign: FKAB Marine Design Reducering av utsläpp vid drift av LNG Koldioxid: 55 procent Kväveoxid, NOx: 86 procent Svaveloxid, SOx: 99 procent Partiklar: 99 procent OmbordReportage Text jorgen.tiger@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025