Förutom brandövning övades bland annat evakuering av fartyget. Även Sjöräddningen, räddningstjänsten och polisen deltog i övningen. Foto: Jörgen Tiger Fartyg Storövning på Nautica 05 Mars 2019 Brand och evakuering av 200 passagerare. Besättningen på Stena Nautica genomförde en samverkansövning igår tillsammans med bland annat Sjöräddningen, polis och räddningstjänst. Det är ett förväntansfullt gäng som samlas i restaurang Taste vid åttatiden på måndagsmorgonen. Besättningsmedlemmar blandas med statister från bland annat Chalmers, rederipersonal från Göteborg och Sjöräddningen i Varberg och Falkenberg. Även representanter från den lokala tidningen och radio är på plats. ”Det vi gör fel i dag gör vi rätt imorgon” För även om det är ett återkommande upplägg, det var tre år sedan förra samverkansövningen i Varberg, är intresset stort. – Det är mycket att planera inför en sådan här övning. Logistiken kring allt runtomkring tar en hel del tid, berättar Lars-Eric Alcén, senior befälhavare och övningsgeneral på Nautica. – Men sedan när övningen går igång så rullar det på. Det vi gör fel i dag gör vi rätt imorgon, fortsätter han. My Lundqvist har jobbat som matros i två år på Stena Line. I dag är det hon som drar igång övningen genom ett larm om rökutveckling på däck två. My ingår även i brandgruppen på nio besättningsmedlemmar och är snabbt på plats för att dra slang när kollegorna förbereder en rökdykarinsats med utgångspunkt från bildäck. Samverkansövningen är både rolig och bra, menar hon. Det är spännande med flera parter inblandade. – Vi försöker göra alla övningar så realistiskt vi kan, säger hon. Amanda Svensson, lättmatros, drar av sig ansiktsmasken och pustar ut. Hon är en av fyra rökdykare i dagens insats. Tillsammans med motorman Joakim Hansen har hon sökt igenom ett drygt 10-tal hytter på det rökfyllda däcket. – Jag var inte beredd på att vi skulle hitta en människa där nere, möjligtvis en docka men inte en statist, säger hon. Jag och Joakim fick ut honom ur hytten sedan kom kollegorna till hjälp för att bära honom upp för trappan. En högljudd smäll avbryter samtalet. Befälhavare Martin Bengtsson har tagit beslutet att klargöra MES (Marine Evacuation System), en rutschkanan för evakuering, på babordssidan. I övningsscenariot är branden svår att få helt under kontroll och även räddningstjänsten från land hjälper till att bekämpa den. Strax därefter kommer besked om evakuering. – Sträck ut armar och ben för att bromsa. Elias Naessén från restaurangen, och Lars Svensson, bås, bemannar MES:ens toppstation. De instruerar, hjälper passagerare till rätta och fixar flytvästar om någon missat det vid samlingsplatsen. Uppmaningen att spärra ut armar och ben gäller för att få ned farten i rutschkanan. Nedanför är en flotte där medlemmar ur besättningen tar emot de som åker ned. Andra besättningsmedlemmar hjälper till att slussa över evakuerade passagerare till en räddningsflotte där sjöräddningen eller Nauticas Fast Rescue-båt hämtar upp för transport till land. Evakueringen går fort – och utan några oförutsedda händelser. I schemat för dagen beräknas övningen hålla på till klockan tolv. Men redan runt elva är alla samlade i restaurangen igen för genomgång och feedback. ”Mycket bra jobbat av alla” Sammantaget har övningen gått bra. Som alltid finns det en del saker att förbättra. Informationen i utropen skulle med fördel kunna upprepas, menar en del deltagare. En megafon som skulle användas för att ge instruktioner vid samlingsplatsen var ur funktion. Men Jan-Eric Alcén framhåller helheten. Övning ger färdighet vid skarpa situationer. – Mycket bra jobbat av alla. Vi har haft noll incidenter och samverkan med myndigheter har också fungerat. Målbild och syfte med övningen är uppfylld. Se en film från övningen: AktuelltFartyg Text jorgen.tiger@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025