Tillskott i LNG-serien. Furetank beställer ett nytt fartyg identiskt med den serie fartyg som Donsörederiet beställde tillsammans med Älvtank och Erik Thun AB under 2017. Foto: Gothia Tanker Alliance Fartyg Furetank beställer nytt – och säljer nybygge 03 April 2019 Furetank beställer en ny produkttanker i Kina – med option på ytterligare ett fartyg. Samtidigt säljer Donsörederiet den knappt årsgamla Fure Vinga. – Det är ett led i att stärka rederiet ytterligare, säger Lars Höglund, vd för Furetank. Det nya fartyget kommer att vara identiskt med den serie med sex gasdrivna fartyg som Furetank, Älvtank och Erik Thun AB beställt på varvet Avic Dingheng i Kina. Alltså, en direkt syster till Fure Vinga. – Vi är väldigt nöjda med Fure Vinga och med hela serien fartyg så det är inte därför vi säljer, berättar Lars Höglund. Snarare har det att göra med att Avic Dingheng hade möjlighet att bygga ytterligare fartyg i serien samtidigt som Furetank fick ett bra erbjudande från en köpare i Kanada på Fure Vinga. Försäljningen av Fure Vinga kommer inte att påverka några anställningar i Furetank utan besättningen kommer att gå över till rederiets övriga fartyg. försäljningen kommer inte att påverka några anställningar – Det är med blandade känslor vi beslutat sälja Fure Vinga. Det är det första fartyget i en serie med fartyg vi lagt ned mycket energi på att utveckla och förverkliga. Samtidigt är försäljningen ett tecken på att vi lyckats bra, säger Lars Höglund. Det har funnits ett stort internationellt intresse för fartygsserien sedan de började gå i trafik, berättar han. Särskilt från aktörer verksamma inom miljöreglerade områden med vinterförhållanden. – Det känns extra bra att bli uppmärksammade för vår satsning. Vi har visat att det går att bedriva shipping på ett miljösmart sätt. Och att då även kunna göra affär på det känns naturligtvis bra. Fure Vinga kommer att tas över av sina nya ägare senare i april. Leverans av Furetanks nya fartyg är beräknat till fjärde kvartalet 2020. Det nya fartyget kommer få svensk flagg. Samtliga fartyg i den nu utökade serien är utvecklade för ha en låg bränsleförbrukning och miljöpåverkan. Bland annat har de en dualfuel-maskin för drift med flytande naturgas eller flytande biogas och en nyutvecklad skrovform med lågt vattenmotstånd. Resultatet är en 40 procentig minskning av bränsleåtgången jämfört med ett motsvarande fartyg byggt 2006. Fartygen är på 17 999 dwt, 150 meter långa och 23 meter breda, med isklass 1A. Besättningen är på 14 personer. Furetank tog nyligen över Fure Ven i Kina. Läs mer här. AktuelltFartyg Text jorgen.tiger@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025