Matroserna Nelly Melin och Anders Kuhs trivs på Destination Gotlands rorofartyg Gute. Foto: Jörgen Tiger Fackligt Gute får behålla 1:1-systemet 29 Maj 2019 Efter att Gute fått nya uppdrag ville Destination Gotland ha 2:1-system på ro-rofartyget. Seko sjöfolk lyckades vid förhandlingar rädda 1:1-systemet ombord med ett eget avtal som endast gäller för Gute. Nu har avtalet presenterats för medlemmarna ombord. Om bara några dagar avgår Gute på ännu ett uppdrag för TransProCon. Gute står i standby i Uddevalla för transporter av försvarsmaterial och soldater mellan olika länder i Natos försvarssamarbete. Tidigare i våras hade fartyget exempelvis en transport med gods och militärpersonal mellan Holland och norra England. Men besättningen på Gute har händerna fulla även emellan uppdragen. – Det är som att ligga på varv ungefär. Vi har fullt upp att göra, hon fyller faktiskt 40 i år, säger Anders Kuhs, matros på Gute. Men efter att Gutes förra charter, och det tidigare Färjeavtalet gått ut, ville Destination Gotland ändå ändra till ett 2:1-system för besättningen ombord. ”det kunde vi naturligtvis inte acceptera” – Och det kunde vi naturligtvis inte acceptera. Det skulle ha inneburit att ni varit det enda undantaget på Destination Gotland, berättar Peter Skoglund, vice ordförande i Seko sjöfolk, när han informerar personalen i mässen om det nya specialavtalet som träffats med rederiet. Det nya avtalet utgår från Europaavtalet men har flera kompletteringar och ändringar, berättar han. Vid upprättande av ett periodschema får det inte läggas ut fler arbetsdagar än 182,5 dagar, vilket är vad det centrala avtalet medger. Besättningen ska också ha en sammanhängande vila om minst åtta timmar per dygn. – Och det som gäller i trafik är 61 timmar per vecka. Det kan vara 10-12 timmar en dag och färre timmar en annan, berättar Peter Skoglund. Om det inte är en extraordinär händelse som medför ett onormalt arbetstidsuttag, men då har vi rätt att kalla till en ny förhandling om kompensation. Besättningen nickar. Skjuter in frågor. Om avtalet, men även om annat till Peter Skoglund och klubbsektionsordförande Katrina Jakobsson. ”Jag är nöjd, jag vill vara garanterad mitt 1:1-system” Sabina Wigström, kocksteward, passar på att skriva in sig som medlem igen efter att ha stått utanför facket ett tag. Hon har också en fråga om tvätten ombord. – Det är inget arbete som ingår i fartygsarbete så den ska du inte behöva göra, säger Peter Skoglund. Men det är också ett tillfälle att göra en överenskommelse med rederiet om tillägg för arbetet, en deal som båda kan vara nöjda med. Besättningen verkar tillfreds med informationen. De har fått kopior på aktuella avtal. Även befälhavare Christer Bjelkendal var med under mötet så att även han vet vad som gäller. Anders Kuhs, matros, är nöjd. Han har jobbat på Destination Gotland i snart tre år, men är sedan länge bosatt i Thailand. – Jag är nöjd, jag vill vara garanterad mitt 1:1-system vilket jag är nu när det finns på papper, jag struntar i om det andra avtalet hade varit någon tusenlapp mer. Senare i sommar ska Anders Kuhs vara med i besättningen som hämtar Thjelvar (systerfartyg till DG:s nya färja Visborg) i Kina. Men han gillar arbetet på Gute. – Det är gänget ombord som gör det. Sammanhållningen mellan alla. Gute är jättebra för sin ålder, ibland är det lugnt men ibland sliter vi röven av oss. Ibrahim Nabulsi, motorman, trivs också på Gute. Han har arbetat på fartyget i tre månader, men har också varit på Gute tidigare. – Jag arbetade i Norge innan, men det var ganska stressigt. För mig är jobbet på Gute bättre, jag kan jobba dagtid och ha en sammanhållen vila, det trivs jag bättre med. ”en del av mitt hjärta finns kvar i skärgården, men det finns även här” Även Nelly Melin, matros, stortrivs på Gute. Hon jobbade tidigare i skärgårdstrafiken i Stockholm men ville prova något annat och hoppade på ett vikariat på Destination Gotland. – Jag trivs jättebra här, det är inte så många passagerare utan man kan styra arbetet mer själv, säger hon. Men jag trivs med båda två, en del av mitt hjärta finns kvar i skärgården, men det finns även här. AktuelltFackligtFartyg Text jorgen.tiger@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025