Blidösundsbolaget har tagit över Skärgårdsbolagets verksamhet och anställda i Stockholms skärgårdstrafik. I veckan bildades en lokal facklig klubbsektion för de knappt 100 medlemmarna på Seko sjöfolks avtalsområde. På bilden syns det anrika ångfartyget Blidösund. Foto: Blidösundsbolaget Fackligt Blidösundsbolaget bildar klubbsektion 10 Oktober 2019 Skärgårdsbolagets klubbsektion upphör och en ny klubbsektion bildas i Blidösundsbolaget. Detta sedan Skärgårdsbolagets verksamhet och anställda i oktober togs över av Blidösundsbolaget. I oktober tog Blidösundsbolaget över Skärgårdsbolagets verksamhet. De anställda på de 17 fartyg som Skärgårdsbolaget har haft driftansvar för följde med över till det nya bolaget. I samband med detta bildades en lokal facklig klubbsektion i Blidösundsbolaget, där Eric Ekblom valts till ordförande. Han var tidigare ordförande i Skärgårdsbolagets klubbsektion. Vice ordförande blir Rikard Mattsson som även han kommer från Skärgårdsbolaget. – Det är inte så konstigt. Vi har ju haft sektion – eller klubb som det hette tidigare – i 40 år medan de i Blidösundsbolaget aldrig varit såhär stora och därför haft kontaktombud, säger Eric Ekblom. Bland det första han och resten av styrelsen ska göra är att träffa alla sina nya kollegor. – Vi tänkte använda medlemsveckan i höst till det. I mitten av november kommer vi att ha ”öppen båt” dit våra medlemmar kan komma och träffa oss. Vi kommer även att göra fartygsbesök och då koncentrerar vi oss på Blidösunds-bolagets egna tonnage, säger Eric Ekblom. ”Vi kommer ha ”öppen båt” dit våra medlemmar kan komma och träffa oss” De knappt 100 medlemmarna i Blidösundsbolagets klubbsektion arbetar på totalt cirka 30 fartyg i Stockholms skärgårdstrafik. Sammanslagningen av Skärgårdsbolaget och Blidösundsbolaget har fungerat relativt bra, tycker Eric Ekblom. De anställda i Stockholms skärgårdstrafik är härdade. – Klart att det är lite rörigt, men ändå mycket lugnare än vid tidigare övergångar, säger han. På att-göra-listan för den nya klubbsektionen står också att träffa ledningen för Blidösundsbolaget för att få klarhet i en del frågor som rör den dagliga driften. Till exempel om de anställda kommer att vara kvar på ”sina” fartyg eller flytta mellan flera. – Vi har förhandlat med rederiet sedan i våras men då har det handlat om själva övergången. Nu vill vi prata om den dagliga driften. Nu är vi inne i nästa fas och har fått vårt mandat i den nya klubbsektionen. Nu vill vi börja jobba, säger Eric Ekblom. ”Nu vill vi börja jobba” I samband med att klubbsektionen bildades valdes även skyddsombud. Fotnot: Blidösundsbolaget ägs av den internationella koncernen Transdev, som även äger Utö Rederi och Styrsöbolaget. AktuelltFackligt Text klara.johansson@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025