Joakim Hellmouth är ansvarig för sjöavtalen. Foto: Dick Gillberg Fackligt Flera motioner om dyra certifikat 21 Oktober 2019 Inför att kollektivavtalen ska omförhandlas på storsjö- och färjeområdet har 31 avtalsmotioner kommit in. Aktuella ämnen är lön, vilotid och att arbetsgivaren ska betala nödvändiga certifikat. I vinter omförhandlas kollektivavtalen på storsjö-, färje och bogserområdet med motparten Sjöfartens Arbetsgivareförbund (SARF). Nuvarande avtal går ut den 31 mars nästa år. Inför förhandlingarna har Seko sjöfolks medlemmar fått skicka in avtalsmotioner om frågor de tycker bör tas upp. Totalt har 31 motioner kommit in till förbundet. – Många tar upp lönefrågan och att få mer lön för mer ansvar, säger Joakim Hellmouth, ombudsman i Seko och avtalsansvarig för sjöavtalen. Många tar upp lönefrågan En annan stor fråga är vem som ska betala för certifikat som sjömän behöver för att jobba ombord. Flera motionärer vill skriva in i avtalet att arbetsgivaren ska bekosta nödvändiga certifikat. – Idag är detta inte avtalsreglerat fullt ut. I dagens avtal står att den anställde ska se till att ha certifikat som krävs, och det kan tydligen av vissa rederier tolkas som att den anställde själv ska betala för dem, säger Joakim Hellmouth. Andra motioner handlar om vilotid, om att revidera poolavtalet, om deltidsanställning, om företagshälsovård och om avtalets formulering om bisyssla. Seko sjöfolks styrelse gick i förra veckan igenom de inkomna motionerna. Det kan tolkas som att den anställde själv ska betala – De tyckte naturligtvis att några var bra och några var mindre viktiga. Men ingen motion sopas ut i det här läget utan alla tas med till avtalskonferensen, betonar Joakim Hellmouth. Nästa steg är att en grupp på cirka 30 personer – förtroendevalda i Seko sjöfolk – träffas på en avtalskonferens för att gå igenom motionerna och prioritera bland dem. – Inför avtalskonferensen sammanställer jag motionerna i en lista med ett antal punkter. Deltagarna på avtalskonferensen avgör vilka punkter som ska prioriteras av den kommande avtalsdelegationen, förklarar Joakim Hellmouth. Avtalskonferensen hålls i Göteborg i mitten av november. Avtalsdelegationen träffas för ett första möte i början av nästa år. Avtalsrörelsen steg för steg Avtalsmotioner – alla medlemmar i Seko sjöfolk får skicka in förslag på förändringar i kollektivavtalet. Avtalskonferensen – prioriterar bland inkomna motioner. Avtalsdelegationen – deltar i förhandlingarna med motparten SARF. Rent praktiskt är det en mindre delegation som förhandlar medan avtalsdelegationen väntar i ett annat rum. Avtalsdelegationen hålls ständigt uppdaterad och deltar i alla beslut som tas. AktuelltFackligt Text klara.johansson@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025