M/S Visborg förtöjd i Visby. Foto: Jörgen Tiger Fartyg Transportstyrelsen kräver utökad bemanning på M/S Visborg 17 Januari 2020 Transportstyrelsen beslutar att Destination Gotland ska utöka säkerhetsorganisationen på M/S Visborg med sex personer. Det tidigare bemanningsbeslutet upphävs och ersätts av ett nytt. Enligt det nya beslutet ska M/S Visborgs bemanning, utöver säkerhetsbesättningen på 22 personer, bestå av 19 personer när fartyget har färre än 900 passagerare och 27 personer vid fler än 900 passagerare. Det är sex personer fler än vad som krävs i nuvarande säkerhetsbeslut. Det beror på att de snabba beredskapsbåtarna ska kunna bemannas vid övergivande av fartyget, vilket inte görs enligt nuvarande alarmplan. Nybyggda M/S Visborg levererades förra året och går i trafik för Destination Gotland mellan Gotland och fastlandet. När fartyget fick sitt nuvarande säkerhetsbeslut var det med kravet att fartygets säkerhetsorganisation skulle prövas operativt vid en övning. Det gjordes i juni förra året. Under övningen noterade Transportstyrelsen att de snabba beredskapsbåtarna inte bemannades vid övergivande av fartyget. Rederiet menar att det finns risker med att sjösätta båtarna beroende på väder, och eftersom fartyget är utrustat med ett slutet evakueringssystem med täckta livflottar så behöver ingen hamna i vattnet vid övergivande av fartyget. Men de argumenten bet inte på Transportstyrelsen. Myndigheten anser att det ändå finns en överhängande risk att personer hamnar i vattnet, och att de snabba beredskapsbåtarna ska kunna bemannas och användas vid ett sådant tillfälle. Christer Bruzelius, vd för Destination Gotland, säger till Sjömannen att rederiet omedelbart kommer att se över organisationen utifrån Transportstyrelsens krav. – Vi har sett bemanningen av snabba beredskapsbåtar som något man gör under fartygets övriga verksamhet, för att assistera och plocka upp människor ur havet, säger Christer Bruzelius. Men nu när Transportstyrelsen lyfter fram detta och säger att de ska kunna användas vid övergivande av fartyget, så får vi naturligtvis beakta det. Vi kommer inom kort att ta fram en ny alarmplan där vi uppfyller kraven som Transportstyrelsen ställer. Vi kommer att ta fram en ny alarmplan där vi uppfyller kraven Christer Bruzelius är noga med att påpeka att Transportstyrelsens nya beslut bara handlar om momentet att bemanna de snabba beredskapsbåtarna. Inte om fartygets alarmplan i stort. – När det gäller alarmplanen i stort så har Transportstyrelsen godkänt både den och övningen som gjordes i somras, säger han. Det är inte givet att M/S Visborgs totala besättning utökas med sex personer i och med det nya säkerhetsbeslutet. – Normalt sett är vi fler ombord än vad det tidigare beslutet krävde, och vår avsikt är att vi ska hantera detta med den numerär vi redan har ombord, säger Christer Bruzelius. Seko sjöfolk har ända sedan M/S Visborg sattes i trafik kraftigt kritiserat att fartygets säkerhetsbesättning utgått från de äldre färjorna. M/S Visborg har fler utrymmen att söka igenom, ett ytterligare däck och längre utrymningsvägar, och facket har därför bedömt att säkerhetsbemanningen behöver utökas med minst fem personer för att kunna garantera säkerheten ombord. Med större säkerhetsbemanning har besättningen en sportslig chans – Jag är glad att Transportstyrelsen äntligen insett att det är väsentlig skillnad på de gamla SF1500-fartygen och de nya SF1650, säger Peter Skoglund, ombudsman i Seko sjöfolk. Han poängterar att det är viktigt både för besättning och passagerare att säkerheten höjs ombord. – Med en större säkerhetsbemanning har besättningen en sportslig chans att kunna utrymma och överge fartyget på ett bra sätt i skarpt läge, säger Peter Skoglund. AktuelltFartyg Text klara.johansson@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025