Matros Jonas Wallin (t v) är en av de drygt 20 besättningsmedlemmar som under januari seglade hem nybyggda M/S Thjelvar från Kina. ”Det känns bra, det är en fin båt”, säger Jonas Wallin. Foto: privat Fartyg ”Det var häftigt att gå genom Suezkanalen” 07 Februari 2020 M/S Thjelvar (som i april byter namn till M/S Gotland) har anlänt till Öresundsvarvet efter 21 dagars sjöresa från Kina. Matros Jonas Wallin var med under hemresan. – Vi har haft en bra resa, berättar Jonas Wallin. Det var häftigt att gå genom Suezkanalen. Jag var med och seglade hem Visborg också och då gick vi runt Sydafrika. Hemresan för Thjelvar tog 21 dagar med bunkringsstopp i Singapore och i Spanien. Ombord fanns en besättning på drygt 20 personer. – Vi hade jättefint väder ända tills vi kom till Medelhavet, där blev det lite kallare. Men ingen blåst på hela resan så sjömässigt har det varit kanonväder för båten. Vi hade jättefint väder Det senaste året har Jonas Wallin arbetat på systerfartyget M/S Visborg som levererades från samma varv för drygt ett år sedan. När han fick chansen att hämta hem även det här nybygget var han inte sen att tacka ja. – Jag tycker om när det händer saker, gillar äventyr. Det här är något annat än att bara gå mellan Visby och Nynäshamn som jag gjort i tio år. Den LNG-drivna passagerarfärjan Thjelvar är byggd för Gotlandsbolaget och ska i början av april sättas i trafik för Destination Gotland. Jämfört med Visborg var Thjelvar i mer färdigt skick när hon levererades från varvet, berättar Jonas Wallin. Under hemresan har han och kollegorna på däck mest ägnat sig åt underhåll och att lära känna fartyget. – Livbåtar och spel ska smörjas och man ska kolla att allt fungerar som det ska. Var fjärde femte dag har vi spolat av båten eftersom det fastnat så otroligt mycket salt, säger han. Livbåtar och spel ska smörjas och man ska kolla att allt fungerar Thjelvar och Visborg är i stort sett identiska. Jonas Wallin nämner några detaljer som skiljer sig åt, som färgsättningen på ett par dörrar. För tillfället ligger Thjelvar på Öresundsvarvet i Landskrona för kompletterande utrustning. När Sjömannen når Jonas Wallin har de ”lyftardag” – en kran från land ska förhoppningsvis hinna med 80 lyft innan dagen är slut. – Båten är i stort sett tom invändigt. Det kommer ombord köksgrejer, soffor, inredning och saker vi beställt till förråden. Under hemresan har vi haft proviant, två dammsugare och lite tvättmedel, men i övrigt har det varit ganska tomt, säger han. Under hemresan har vi haft proviant, två dammsugare och lite tvättmedel Under varvsvistelsen ska man även göra småjusteringar, som att bygga om ett soprum för att passa för rederiets sopcontainers. Dessutom ska fartyget byta namn. Namnet Thjelvar försvinner och fartyget ska istället döpas till M/S Gotland. Dopet kommer att ske vid en ceremoni i Visby i början av april och blir startskottet för en namnrockad i rederiet. Nuvarande Visborg döps om till M/S Visby. De två äldre färjorna Visby och Gotland byter namn till M/S Visborg respektive M/S Drotten. Rederi AB Gotland skriver i ett pressmeddelande att namnbytena beror på en stolt tradition. Sedan 1865 har det seglat systerfartyg med namnen Visby och Gotland i Gotlandstrafiken. Och så ska det alltså fortsätta. – Namnbytet är en av sakerna vi kommer hålla på med här på varvet, säger Jonas Wallin. Det ska ändras namn på alla livbåtar, frälsarkransar, cert… Det är ett stort arbete som rederiet dragit igång. Det blir säkert bra. Men jag tyckte Thjelvar var ett bra namn. Test, underhåll och smörjning av livbåtar och spel ingick i arbetsuppgifterna för Jonas Wallin och kollegorna på däck under hemresan. Som det ser ut blir Jonas Wallin bås ombord på Thjelvar när fartyget sätts i trafik i början av april. Foto: privat M/S Thjelvar valde att gå genom Suezkanalen. Systerfartyget M/S Visborg som seglade hem från samma kinesiska varv för ett år sedan tog istället vägen runt Sydafrika. Foto: privat På väg hem. M/S Thjelvar avgick från Kina den 10 januari och nådde Sverige 21 dagar senare. Nu ligger fartyget på varv i Landskrona för kompletterande utrustning. Foto: privat AktuelltFartyg Text klara.johansson@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025