Peter Fyrby, vd för Blidösundsbolaget och Joël Granath, senior vice President på Scania, inviger Rex. Foto: Transdev Fartyg M/S Rex ombyggd för hybriddrift 05 Mars 2020 Blidösundsbolagets M/S Rex har byggts om för elhybriddrift. Fartyget från 1937 går nu i pendeltrafik på linje 89 mellan Ekerö och Stockholm på uppdrag av SL. Den 4 mars var det dags för premiärtur på full hybrid. Ombyggnaden är ett utvecklingsprojekt ihop med Scania. – Erfarenheterna hittills är positiva, säger Fredrik Liw, teknisk chef på Blidösundsbolaget, i ett pressmeddelande. Mycket utveckling och provning kvarstår men vi hoppas kunna minska CO2-utsläppen med upp till 47 procent genom det här projektet. Redan idag är SL:s väg- och spårtrafik helt fossilfri. På senare tid har regionen allt mer börjat utnyttja vattenvägarna för att erbjuda kortare och snabbare resor. År 2021 ska 90 procent av alla skärgårds- och pendelbåtar som går i SL och Waxholmsbolagets trafik drivas med fossilfritt bränsle. Hybridiseringen av Rex är ett viktigt utvecklingssteg. – När Scania tog kontakt med oss hade jag redan tänkt att Rex var ett lämpligt fartyg för en elhybriddrivlina eftersom den är väldigt energieffektiv, förklarar Fredrik Liw. Blidösundsbolaget är ett dotterbolag till Transdev. M/S Rex, som kan ta upp till 150 resenärer, går i daglig trafik under vintern i Mälaren mellan Ekerö och Stadshuset på Klara Mälarstrand. Fartyget drivs med Scanias 13-litersmotor, som uppfyller den internationella emissionsstandarden IMO Tier 3, och Scanias elmaskin. Det innebär att den kan gå ljudlöst till kaj. Effekten är enligt rederiet 240 kW i kontinuerlig drift eller 290 kW i korta perioder. Det krävs cirka 100 kW i kraft för att driva fartyget i marschfart, vilket betyder att Rex kan köra ungefär två timmar på ren eldrift. – Detta kan bli banbrytande, säger Mattias Rosengren, Lead Engineer på Scania Engines. Vi tar teknik från fordonsvärlden till marinområdet, liksom vi tidigare gjort med dieselmotorer. Fartygets drivlina innehåller samma komponenttyper som i Scanias hybrid och helelektriska fordon. M/S Rex går i daglig pendeltrafik mellan Stadshuset på Klara Mälarstrand och Ekerö. Foto: Dan Boman, Scania AktuelltFartyg Text klara.johansson@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025