Forsea trafikerar rutten Helsingborg–Helsingör med bland annat M/S Aurora. Foto: ForSea Ferries Fackligt Tuffa tider i Forsea 21 Augusti 2020 Rederiet Forsea vill varsla 70 anställda, rapporterar flera medier. Ännu är inga förhandlingar inledda med Seko sjöfolk. – I dagsläget vet vi inte vad detta innebär för våra medlemmar, säger Mikael Lindmark, ombudsman i Seko sjöfolk. Forsea planerar enligt flera medier att varsla 70 personer ur sin personal, vilket Helsingborgs Dagblad var först att rapportera om. Orsaken uppges vara att coronapandemin slagit hårt mot rederiets verksamhet. Vd Kristian Durhuus säger till SVT att 40 procent av passagerarna fortfarande är borta trots att gränsen mellan länderna öppnat igen. Forsea trafikerar rutten Helsingborg–Helsingör med bland annat svenskflaggade M/S Aurora. Det är inte känt vilka personalgrupper som omfattas av varslet. Vd Kristian Durhuus säger till SVT att det handlar om olika grupper av anställda. Mikael Lindmark, ombudsman i Seko sjöfolk, vet ännu inte hur varslet påverkar anställda på Seko sjöfolks avtalsområde. Rederiet har kallat till förhandling i slutet av augusti. Men skulle det bli tal om neddragningar bland ombordpersonalen så är han mycket skeptisk. – Rederiet har redan gjort ett antal personalneddragningar genom åren. Vi ser inte hur man skulle kunna dra ner ytterligare utan att skada personalen. Vi ser heller inte hur man skulle kunna behålla servicenivån ombord med färre anställda, säger han. Vi ser inte hur man skulle kunna dra ner ytterligare utan att skada personalen Enligt sektionsordförande Tiziana Cavalli de Lonti har sommaren på M/S Aurora varit tuff för personalen. När Sjömannen pratade med henne – innan gårdagens varsel blev känt – talade hon om mindre personal, uppskjutna semestrar och försäljningsrekord i shopen. – Arbetsbelastningen har varit tung och folk går på knäna, säger hon. I våras korttidspermitterades delar av personalen på grund av pandemin. – I mitten av juli släppte man på permitteringarna men fram till dess var det kort om folk ombord, säger Tiziana Cavalli de Lonti. Arbetsbelastningen har varit tung och folk går på knäna Enligt henne har passagerarnivåerna varit förhållandevis höga under sommaren. Restaurangen ombord har ofta haft så många gäster som covid-19-begränsningen tillåter och försäljningen i shopen har gått över förväntan. – Jag har fått höra att man sålt mer än förra året trots coronatider. Det är ju fantastiskt! Men då förstår du att det varit påfrestande för besättningen. I överenskommelse med facket kunde de anställda inte ta ut någon sommarsemester i år. Istället får de ta semester mellan oktober och mars. Allt detta sammantaget gör att många är trötta nu, menar Tiziana Cavalli de Lonti. Den bilden delas av ombudsman Mikael Lindmark. – Under en stor del av sommaren har man kört med lägre numerär än vanligt ombord och det har inneburit högt tempo för personalen, säger han. AktuelltFackligt Text klara.johansson@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025