Fartygen i Hero-serien är 36,5 meter breda. Foto: Wallenius Fartyg Nummer tre i Hero-serien 15 December 2020 Tannhauser är det tredje fartyget i Wallenius Wilhelmsen Oceans Hero-serie och det första som får svensk flagg redan vid leverans. Seriens tidigare fartyg är Titus och Traviata. Traviata levererades med maltesisk flagg men skiftade till svensk i juni 2019. Ett fartyg återstår innan serien är komplett. Fartygen kan lasta upp till 8 000 bilar. De har utformats för att minska energiförbrukningen bland annat genom att förbättra förhållandet mellan last och ballast. Med sin bredd på 36,5 meter är fartygen mer stabila vilket minskar behovet av ballastvatten, uppger Wallenius. Även skrovformen har optimerats för att minska motståndet. Björn Jonasson, sektionsordförande för Seko i Wallenius, är glad att fartyget levererats. – Väldigt roligt att Tannhauser har kommit och bra att den fick svensk flagg direkt, säger han. Pandemin gjorde att det blev en helsvensk besättning som fick ta båten från varvet. – Det var väl på tiden att svenskarna fick en helt ny båt. Jag hoppas att det blir många svenskar i besättningen ombord även framöver, säger Björn Jonasson. Det var väl på tiden att svenskarna fick en helt ny båt Wallenius Marines sjöpersonalchef Dennis Johansson är också nöjd. – Det har ju varit långa förseningar och det är väldigt positivt att vi nu fick ett fartyg levererat till svensk flagg. Två svenskflaggade fartyg där vi har management ligger upplagda på grund av pandemin och vi har haft besättning som varit hemma en längre tid, säger han. Att få ner besättning till varvet i Kina under pandemin var tufft, berättar Dennis Johansson. – Det var mycket fram och tillbaka. Det krävdes tester och visum och det gick få flyg. Filippinarna fick inte komma in i Kina så det blev ett helt gäng svenskar som åkte ner och fick sitta i karantän i två veckor. Allt går, men det är inte lätt i dessa dagar. Allt går, men det är inte lätt i dessa dagar Framöver blir det enligt Dennis Johansson en mix av filippinare och svenskar ombord. Han påpekar att Hero-serien innebär en stor förbättring ur miljösynpunkt eftersom fartygen drar betydligt mindre bränsle. – Vi är jätteglada att Tannhauser fått svensk flagg. Det är positivt för svensk sjöfart. Nu hoppas vi att nästa fartyg i serien, Nabucco, kommer under sommar/höst nästa år. Även det fartyget är tänkt att få svensk flagg, säger han. Läs också: Svensk start för nybyggda Tannhauser AktuelltFartyg Text klara.johansson@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025