M/S Drotten. Bilden är tagen när M/S Drotten fortfarande hette M/S Gotland. Foto: Dick Gillberg Fartyg Andra gotlänningen till Engelska kanalen 22 Januari 2021 Sedan i julas går Gotlandsbolagets passagerarfärja M/S Visby i trafik mellan Irland och Frankrike på uppdrag av det danska rederiet DFDS. Nu chartras även systerfartyget M/S Drotten ut. Med anledning av Storbritanniens utträde ur EU, Brexit, öppnade DFDS nyligen en ny fraktrutt mellan EU-länderna Frankrike och Irland. Fokus för linjen som går mellan Dunkerque i norra Frankrike och irländska Rosslare ska enligt DFDS ligga på lastbilsfrakt och dess förare. Överfarten tar i snitt strax under 24 timmar. M/S Visby trafikerar linjen sedan i julas. Chartern sträcker sig fram slutet av april med möjlighet till förlängning. – Vi är mycket glada över att kunna bistå med att säkerställa en fungerande inre marknad inom EU och att säkra transporterna mellan Irland och Frankrike. Vi ser fram emot ett partnerskap med DFDS som har potential att sträcka sig över längre tid, sa Håkan Johansson, vd för Rederi AB Gotland som äger fartyget, i ett pressmeddelande när chartern påbörjades. Nu får M/S Visby sällskap på Engelska kanalen, när rederiets M/S Drotten också chartras ut till DFDS. – Fartyget lämnas över imorgon och avgår från Visby på lördag, berättar Katrina Jakobsson, sektionsordförande för Seko i Destination Gotland. Fartyget lämnas över imorgon och avgår från Visby på lördag M/S Drotten ska enligt avtalet återvända till Visby i slutet av mars. – Planen är att hon ska in i trafik här hemma igen från och med påsk, säger Katrina Jakobsson. Båda fartygen hyrs ut till DFDS med driftsbesättning (däcks- och maskinpersonal) från Destination Gotland. Arbetsspråket ombord är tillfälligt ändrat till engelska. Ungefär 50 personer per fartyg – 25 på varje vakt – ur den svenska personalstyrkan arbetar ombord. – Våra, alltså manskapet, jobbar fyra veckor och är hemma fyra. Vi gjorde den överenskommelsen eftersom det är väldigt besvärligt i och med corona att ta sig till och från båten. Det har vi för övrigt märkt; vi hade en besättning som blev fast i Frankfurt för att reglerna ändrades och de fick vänta på nya coronatester, säger Katrina Jakobsson. Hon är mycket positiv till att fartygen hyrs ut. – Det är väldigt tacksamt. I en tid när det annars är så mörkt för sjöfarten som nu, med pandemin och allt, så är det otroligt kul att inte bara ett, utan två, av våra fartyg är utchartrade och sysselsätter folk, säger hon. Det är otroligt kul att inte bara ett, utan två, av våra fartyg är utchartrade och sysselsätter folk AktuelltFartyg Text klara.johansson@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025