Frej och de övriga fyra statsisbrytarna är nu i full drift. Foto: Sjöfartsverket/Mikael Strindin Fartyg Fullt ös för isbrytarna 05 Februari 2021 Den svenska isbrytarsäsongen är i full gång sedan någon månad tillbaka. Alla fem statsisbrytarna är nu i drift. Sedan början av januari råder det högsäsong inom Sjöfartsverkets isbrytarverksamhet. Den senaste tidens kyla och snabba väderomslag har lett till att delar av Bottenviken och Norra Kvarken nu är isbelagda. Samtliga av Sjöfartsverkets fem statsisbrytare – Ale, Oden, Atle, Frej och Ymer – är nu i drift. – Den senaste månadens snabba väderomslag med snö och kyla har bidragit till att isen vuxit till sig på flera håll längs med den svenska kusten, säger Anders Dahl, chef för isbrytningen vid Sjöfartsverket, i ett pressmeddelande. Hittills under 2021 har Sjöfartsverkets isbrytare genomfört ett femtiotal assistansuppdrag mot olika handelsfartyg på väg in och ut från landets nordligaste hamnar. – Det är viktigt att komma ihåg att isbrytarna utgör en samhällsviktig resurs. Utan dem skulle de norrländska hamnarna tvingas hålla stängt i upp mot 130 dagar om året. Det skulle i sin tur drabba svenskt näringsliv hårt eftersom hela nio av tio varor till och från Sverige går via sjöfarten, säger Anders Dahl. I nuläget är stora delar av Bottenviken och Norra Kvarken isbelagda, men också längs med Bottenhavskusten. Isen har också letat sig söderut till delar av Stockholms skärgård, Vänern och norra västkusten. – Det är fortfarande långt kvar av årets isbrytarsäsong och enligt de senaste väderprognoserna från SMHI pekar allt mot en fortsatt ökad istillväxt under den kommande tiden. Vi har till följd av detta också fattat beslut om att stärka upp vår egen isbrytarflotta med isbrytaren Thetis, säger Anders Dahl. Från och med den 3 februari gäller skärpta trafikrestriktioner för svenska hamnar mellan den finska gränsen och ner till Skutskär. Restriktionerna införs varje vinter i varierande grad och innebär att endast fartyg som är byggda för att trafikera isbelagda farvatten kan få isbrytarassistans. Från och med den 7 februari gäller de skärpta restriktionerna även för alla hamnar vid Mälaren, Vänern och längs Göta Älv. AktuelltFartyg Text klara.johansson@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025