Baltic Bright utanför norska kusten. Bilden är från 2015 när fartyget gick i en tidigare charter. Foto: Magnus Nilsson Fartyg Baltic Bright säljs 15 Februari 2021 Roro-fartyget Baltic Bright säljs till åländska Godby Shipping. Fartyget ägs idag av Skärhamnsrederiet Charterfrakt Baltic Carrier AB och överlåts till sin nya ägare i sommar. Fartyget är Charterfrakts sista. Försäljningen leder till total arbetsbrist i rederiet och åtta personer på Seko sjöfolks avtalsområde sägs upp. Baltic Bright har idag svensk flagg. – Efter vad jag hört nu så verkar det luta åt finsk flagg framöver, säger Peter Skoglund, ombudsman i Seko sjöfolk. Han fortsätter: – Det vore beklagligt om fartyget lämnar det svenska skeppsregistret. Det positiva är att de nya ägarna inte har en besättning som står och väntar, och att det finns signaler på att de vill anställa delar av nuvarande besättning. Jag hoppas att de erbjuds en övergång till de nya ägarna. Mats Pettersson, vd för Charterfrakt, förklarar försäljningen med att rätt tillfälle gavs. Det fanns intresserade köpare och chartern för det finska skogsbolaget UPM tar slut framöver. – Det jobbiga är att behöva säga upp folk, det gör ont. Vi har folk som seglat för oss väldigt länge. Om några av våra anställda får fortsätta ombord så är jag lycklig, säger han. Det jobbiga är att behöva säga upp folk Peter Skoglund menar att det är beklagligt på flera sätt om Baltic Bright försvinner från den svenska handelsflottan. – Nu finns det knappt några verksamma redare av den gamla stammen kvar. Alltså redare som likt Dag Engströms Rederi och Charterfrakts Ture Axelsson och Mats Pettersson alltid lyckats köra helsvenskt trots tuffa tider och hållit TAP-försäljarna stångna. Charterfrakt tillhör väl bland de sista storsjöredarna som seglar helsvenskt, säger han. Det finns knappt några verksamma redare av den gamla stammen kvar Skillnaden mellan den gamla stammen och dagens redare är, enligt Peter Skoglund, att dagens redare söker de billigaste besättningarna och gör allt för att öka vinsten lite till. – Det vinstmaximeras så in i h-e och sedan gnyr de ändå att det går dåligt. Redare av den gamla stammen arbetade inte så, och de lyckades skapa hyggligt stora vinster ändå. Det är mycket hedervärt, säger han. AktuelltFartyg Text klara.johansson@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025