Johanna Rantsi (M) och Linda Westerlund Snecker (V) framför riksdagshuset. Foto: Magnus Glans Reportage Vad vill politikerna med sjöfarten? 09 Mars 2023 Riksdagens trafikutskott är en av de mäktigaste instanserna i landet när det gäller politiska beslut med bäring på sjöfarten i Sverige. Sedan valet i höstas har utskottet fått många nya ledamöter. Sjömannen träffade två av dem; Linda Westerlund Snecker (V) och Johanna Rantsi (M). Vilka är de, och vad ser de för framtid för sjöfarten? Linda Westerlund Snecker visar vant runt i de underjordiska gångar som leder mellan riksdagshuset och partihögkvarteren i gamla stan. Hälsar glatt på ”Murre”, Muharrem Demirok, som är på väg att väljas till ny partiledare för Centerpartiet, och Thomas Eneroth, tidigare infrastrukturministern från S som hojtar något om att facken borde få utse skyddsombud ombord innan han hastar vidare. Det är vardag i riksdagshuset. Vänsterpartisten Linda Westerlund Snecker från Norrköping är en rutinerad riksdagsledamot (hon sitter sin tredje mandatperiod), men ny i trafikutskottet. Hon har varit aktiv inom kommunpolitiken i Norrköping, har en fil mag i statsvetenskap och arbetade innan riksdagsuppdraget som institutionskoordinator på Linköpings universitet. På sin Linkedin-sida gjorde hon i höstas ett inlägg där hon skrev: ”I trafikutskottet kommer mitt hjärta alltid klappa lite hårdare för sjön.” Hur kommer det sig? – Min morfar Olle gick till sjöss när han var 16 år. Han växte upp i ett fattigt hem i Höganäs, precis vid Lerbergets hamn. Han jobbade på sjön i alla år, så småningom läste han till sjökapten i Kalmar. Det hände att mormor följde med på hans jobbresor, min mamma är faktiskt döpt i Rotterdams hamn! Att morfar var sjöman är något som alltid funnit med mig, och som gjort starkt intryck även om jag själv aldrig arbetat till sjöss, säger hon. Linda Westerlund Sneckers morfar Olle gick till sjöss när han var 16 år. Han har betytt mycket för henne, och är den som grundlagt hennes intresse för sjöfart. Foto: Magnus Glans Johanna Rantsi gjorde ett inhopp som ersättare i riksdagen förra mandatperioden, men kom i senaste valet in på eget mandat. Som en av fem moderater i trafikutskottet har hon fått sjöfarten på sitt bord. Hon är född och uppvuxen på Donsö i Göteborgs skärgård och har alltid uppskattat närheten till havet. Familjen hade en liten båt med utombordare, men hon har ingen yrkesmässig anknytning till sjöfartsbranschen. – När jag var liten hade jag två drömmar; jag ville bli prinsessa, och så ville jag jobba på en bensinstation så jag kunde få tanka båtar, skrattar hon. Och nu har jag ju fått möjlighet att jobba med sjöfart så man kan väl säga att ett av målen på sätt och vis är uppnått. Johanna Rantsi bor numera i Mölndal. Det är också där hon gjort politisk karriär. – Jag har väl alltid tyckt mycket om olika saker, säger hon. Jag gick med i Muf valåret 2006 när jag gick i gymnasiet, och mitt engagemang har lett mig hit. Som kommunpolitiker har hon framför allt sysslat med utbildningsfrågor. Hon har även jobbat som gymnasielärare på Angeredsgymnasiet i åtta år. Vad är det då för frågor de vill driva i sitt utskott? De anser båda att sjöfarten som helhet ofta hamnar lite i skymundan i den allmänna debatten. Men vilka frågor de vill lägga fokus på skiljer sig en del åt. Johanna Rantsi (M), riksdagsledamot och ledamot i trafikutskottet. Foto: Magnus Glans Johanna Rantsi i trafikutskottets sessionssal. Foto: Magnus Glans Jag tror inte man har insett det omfattande problemet, ur ett säkerhetspolitiskt perspektiv, med att så många svenska rederier flaggat ut.Johanna Rantsi (M) Johanna Rantsi menar att svensk sjöfart ligger i framkant globalt sett, att det som hamnat efter är de politiska besluten. – Jag tror inte man har insett det omfattande problemet, ur ett säkerhetspolitiskt perspektiv, med att så många svenska rederier flaggat ut, säger hon. Bara titta på antalet svenskflaggade skepp, som är extremt låg. Järnvägsfärjor som snart är helt utfasade. Om något skulle hända med förbindelserna till övriga Europa, till exempel Öresundsbron, skulle vi vara väldigt utsatta. Hon menar att hela samhället skulle vinna på fler svenskflaggade fartyg, det skulle ge arbetstillfällen och intäkter till statskassan. Hur ska då det gå till? – De nya majoritetspartierna L, KD, M och SD, vi har pratat ihop oss i utskottet och tagit fram ett par idéer som vi vill att vår regering tittar på, säger Johanna Rantsi. Först och främst handlar det om större, övergripande ekonomiska frågor. Tonnageskatten behöver utvärderas, det valde den förra regeringen att inte göra. Vi behöver titta på om den behöver omfatta fler trafikslag, till exempel passagerartrafik, och inkludera annan typ av sjöfart, de som jobbar med att renovera vindkraftparker till sjöss och annat. Och även se över den här gränsen om hur mycket man får trafikera svenska vatten. – Vi vill också göra en översyn av stämpelskatten, fortsätter hon. Där skulle vi hellre se en stämpelavgift. Allt hänger ju ihop. Vill vi få fler svenskflaggade fartyg måste vi börja med att se över de här övergripande ekonomiska bitarna. Linda Westerlund Snecker (V), riksdagsledamot och ledamot i trafikutskottet. Foto: Magnus Glans Linda Westerlund Snecker på sitt kontor på vänsterpartiets riksdagskansli. Foto: Magnus Glans Det här att fackliga organisationer ombord inte får utse skyddsombud till exempel, det är ju jätteskevt.Linda Westerlund Snecker (V) Linda Westerlund Snecker ansvarar som enda v-ledamot för samtliga trafikslag i utskottet. Stort fokus har inledningsvis legat på andra trafikslag, men hon nämner ändå några frågor hennes parti vill driva vad gäller sjöfart. – Vänsterpartiet lägger väldigt mycket fokus på arbetsvillkoren för yrkestrafiken, särskilt sjöfartsbranschen, säger hon. Arbetsmiljölagstiftningen på fartygen är otroligt viktig. Det här att fackliga organisationer ombord inte får utse skyddsombud till exempel, det är ju jätteskevt. Hon pekar också på att det är märkligt att det ofta krävs lång utbildning för flera yrken, exempelvis lotsar, som ändå inte landar i särskilt höga löner. – Jag är ju alltid för att löner ska höjas för de anställda, det kanske inte sjöfartsbranschen håller med mig om. Men ska branschen vara konkurrenskraftig, vill privata företag ha kompetent arbetskraft, då kommer de behöva betala, så är det. Linda Westerlund Snecker anser att det är viktigt att det finns fler svenskflaggade fartyg av flera anledningar, men tycker att det läggs för stor tonvikt på skattefrågor. – Till skillnad från alla andra branscher som inte pratar så mycket om sådant så är det väldigt mycket fokus på skattefrågor när jag träffar sjöfartsbranschen, säger hon. Jag hör krav på lägre farledsavgifter, men jag ser inte riktigt vad alternativet skulle vara. Då får vi ta skattepengar och höja anslagen, men då är ju du och jag med och finansierar Maersk, det är jag inte jättesugen på. Med tanke på hur mycket företagen får ut av våra farleder, fungerar det ju ändå väl. Hon menar att ett helhetsperspektiv skulle behövas. – Man är upprörd över skattesatser och så har man stannat där, men hur ska sjöfartsbranschen fungera? Hur ska hamnarna fungera? Hur ska hela logistikkedjan ut för gods? Det skulle behöva samordnas. Johanna Rantsi (M) och Linda Westerlund Snecker (M) i samtal under en promenad utanför riksdagshuset. De är båda nya ledamöter i trafikutskottet, och har lite olika ingångar till vilka frågor de tycker är viktigast på sjöfartsområdet. Foto: Magnus Glans En fråga som är högaktuell för sjöfartsbranschen är omställningen till en mer klimatvänlig drift. Där menar Linda Westerlund Snecker att det finns problem. – Branschen har ju inte landat i vilka drivmedel vi ska ha, säger hon. Man verkar ligga tio år efter. Är det vätgas, är det el eller något annat? Det handlar ju om en jätteinvestering för hamnar också, där många hamnar dessutom är kommunala. Så det landar på kommunerna att göra jätteinvesteringar i någonting som sen om tio år kanske inte kommer vara det fartygen använder. – Att bara säga att sjöfartsbranschen är en grön bransch, det stämmer ju faktiskt inte, menar hon. Det är väl snarare så att vi måste ha en bra mix av alla transportmedel, vi måste ju också få godset lastat. Johanna Rantsi menar att sjöfart är en stor del i ett framtida, mer miljövänligt transportsystem. – Vi vill se över reglerna för inhemsk sjöfart, där det idag är ganska dyrt att frakta gods, men det skulle kunna avlasta både järnvägar och vägar och vara bättre för miljön, säger hon. Men vi behöver också se till att infrastrukturen till och från hamnar fungerar. Vi moderater vill gärna titta på en utbyggnad av västra stambanan, till exempel. Hon menar att det är viktigt att jobba med ”morötter” för att få till en grön omställning. – Ett sätt är att titta på om vi kan miljödifferentiera våra farledsavgifter, säger hon. Det ska löna sig att vara klimatsmart. Återigen så landar vi i stämpelskatten och tonnageskatten. Vi behöver börja där. För vad vi än pratar om, kommer vi tillbaka till de ekonomiska frågorna. AktuelltPolitikReportage Text Ylva Bowes Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025