Erik Eklund tillträder sin nya tjänst som generaldirektör för Sjöfartsverket 10 juni 2024. Foto: Ulla-Carin Ekblom Nyheter Sjöfartsverkets nya chef ser framtiden an 10 Juni 2024 Sjöfartsverkets nya generaldirektör Erik Eklund har en lång bakgrund inom sjöfartsområdet. Nu ser han fram emot att ansvara för en stor och viktig del av den svenska infrastrukturen. – Det känns ansvarsfullt, men det är också mycket glädje och nyfikenhet, säger Erik Eklund när Sjömannen ringer för en pratstund strax innan sin första arbetsdag den 10 juni. Erik Eklund har lång chefsbakgrund inom sjöfartsområdet, både i privat och offentlig sektor. Han är utbildad civilingenjör inom farkostteknik med inriktning på skeppsbyggnadsteknik och har jobbat på Sjöfartsverket tidigare, på Sjöfartsinspektionen som ansvarig för Skeppstekniska avdelningen, som gick över till Transportstyrelsen. Senast kommer han från ett företag som utvecklar ”flygande” elfärjor, en av dem har nyligen invigts i Stockholms lokaltrafik. Hur kommer man märka att det sitter en ny generaldirektör på Sjöfartsverket?–Den första tiden kommer man nog inte märka så mycket. Innan vi gör något behöver jag lära känna organisationen verksamheten på djupet. Man ska inte gå in från sidan och skapa förändring utan underlag. Är det något särskilt du redan nu tänkt på behöver förändras?– Det är klart att en verksamhet alltid måste utvecklas, man kan inte alltid stanna kvar i det gamla. Jag har kanske en känsla för några olika saker som kan bli aktuella att förändra, men jag måste få det belagt först. Ingenting kommer ske i brådrasket. Frågan om svenskflaggade fartyg tycker Erik Eklund är viktig att lyfta på det allmänna planet, även om han menar att Sjöfartsverket har liten del i påverkan om redarna väljer svensk flagg: – I ett kris- och beredskapsperspektiv kommer det krävas fler svenskflaggade fartyg i olika segment, för att säkerställa Sveriges handel och livsmedelsförsörjning. Men Sjöfartsverket kan inte göra så mycket aktivt åt det. Vi tillhandahåller bara infrastrukturen. Att arbeta i ett stort statligt verk är speciellt, där man behöver ha en dialog med statliga och kommunala aktörer, och med näringslivet. Sjöfartsverket ser han som en del i ett system, där helheten måste beaktas. Och en liten programförklaring vågar Eklund sig på ändå: – Det kommer vara fokus på att utveckla samarbetet och dialogen. Likaså systemperspektivet på sjöfart, att se det övergripande. Och frågorna kring kris och beredskap kommer förtydligas. Trots krig och konflikter i närområdet ser han framtiden an med tillförsikt och har en positiv vision framåt. –Om fem år hoppas jag att det ska vara mycket förändring. Sjöfartsverket ska uppfattas som en relevant och effektiv myndighet, det vill jag gärna kunna bidra till. OK, har du någon dold talang för det här, ett ”detta visste du inte om den nya direktören”? – Haha, ja, det skulle väl vara att mangla tvätt; det är min stora styrka därhemma. Aktuellt Text Malin Vive Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025