Finnpartner. Foto: Florian Warnecke/Marine Traffic Nyheter Hamn kritiseras efter fartygskollison med pir 13 December 2024 I december 2023 kolliderade Finnpartner med en pir i Malmö. När befälhavaren gick ner för att kontrollera skadorna, försvann asfalten under honom och han föll flera meter ner i vatten. Nu kommer Statens haverikommission med sin slutrapport i ärendet. När Finnpartner den 17 december i fjol skulle förtöja vid en kajplats i Malmö kolliderade hon med pirhuvudet. Vid händelsen slogs en lyktstolpe omkull. Något senare, när fartyget förtöjts, gick befälhavaren ned på kajen för att se hur omfattande skadorna var på fartyget och pirhuvudet. Väl ute på pirhuvudet kunde han konstatera att lyktstolpen inte bara var bruten, utan också hade sjunkit ner genom ett mindre hål i den asfalterade ytan. Han såg också att hålet under asfalten föreföll vara urgröpt, men innan han hann reagera eller backa undan försvann ett stort stycke av asfalten under honom och han föll ner i vatten flera meter nedanför asfaltskanten. När han väl kämpat sig upp till ytan insåg han att han inte kunde ta sig upp ur hålet på Grund av de lösa rasmassorna. En kajförman, som befann sig i närheten och såg händelsen, kunde hjälpa befälhavaren att ta sig upp med hjälp av den räddningsutrustning som fanns på piren. Utredningen av händelsen har visat att ett hål i pirsponten uppstått i kollisionen och att lösa fyllnadsmassor spolats ut i hamnbassängen. Några särskilda analyser för att utröna sannolikheten för skador, eller åtgärder för att begränsa skador om de skulle uppstå, har inte ingått i upphandlingen när piren byggdes och heller inte utförts. ”Piren var konstruerad för att kunna motstå ett fartygs krafter om det närmar sig med sidan, men kunde inte stå emot de krafter som uppstod vid ett frontalanlöp. Piren var inte byggd med något skydd för att förhindra urspolning av fyllnadsmassa om hål skulle uppstå”, står det att läsa i rapporten. Händelsen orsakades av att pirkonstruktionen saknade tillräckligt skydd mot underminering, och därför delvis kunde rasa när hål uppstod i sponten. Förutsättningar för händelsen var avsaknad av ändamålsenlig riskanalys i samband med konstruktion av piren, skriver Statens Haverikommission i sin slutrapport. I slutrapporten rekommenderas Malmö stad och Copenhagen Malmö Port, CMP, att inkludera riskanalys av konsekvenser av en eventuell skada i samband med ombyggnad, ändring eller nykonstruktion av hamnanläggningar. Aktuellt Text Ylva Bowes Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025