David Sandberg tycker att arbetsförhållandena och gemenskapen var det bästa med volontärarbetet för Mercy Ships. Foto: Privat Internationellt Sjukhusfartygen där hela världen möts 26 December 2024 Mercy Ships är en internationell välgörenhetsorganisation som via sina sjukhusfartyg erbjuder gratis sjukvård till människor i Afrikas låginkomstländer. Sjömannen har träffat en veteran och en nykomling. För drygt fyrtio år sedan grundades organisationen Mercy Ships i Schweiz. Från början bistod de vid olika katastrofer, men bytte sedan spår till att renodlat jobba med sjukvård i länder där människor annars inte har tillgång till sjukhus. Fartyget Africa Mercy kom i tjänst 2007 som världens största civila sjukhusfartyg. Ombord utförs en mängd olika operationer som förändrar livet till det bättre, till exempel för dem som lider av gomspalt. Förutom operationerna finns idag ett stort fokus på utbildning av sjukvårdspersonal. Fartygen tar ombord fler än tusen volontärer från över fyrtio länder varje år, alltifrån sjukvårdspersonal till sjömän. Alla arbetar tillsammans med fartygets fast anställda personal. Namn: David SandbergÅlder: 22 årBor: Ödåkra nära HelsingborgFamilj: Mamma, pappa, lillebrorGör: Jungman på Öresundlinjens färjor David Sandberg hade haft praktik på fiskebåtar med siktet inställt på att bli sjöman. När han först fick höra talas om Mercy Ships var han tveksam till om det var något för honom. Trots att han själv kommer från en kristen bakgrund var han osäker på just det – att organisationen är kristen. – Jag letade efter ett riktigt fartyg, säger han och skrattar. Men nu tar jag tillbaka det. Global Mercy är ett väldigt bra och normalt fartyg. När David trots viss tvekan ändå tog kontaktmed Mercy Ships fick han hjälp med allt som behövde göras – från vaccinationer till flygresan till båten som då låg i Senegal. Väl ombord fick han gå som jungman med arbetsuppgifter som att hålla vakt och göra underhåll av fartyget. – Det kändes konstigt att komma dit. Det är ett gigantiskt fartyg med tolv däck. Man kände sig väldigt liten, berättar David. Han tyckte att det var en utmaning i början att komma in i gruppen och att allt var på engelska. På Mercy Ships finns volontärer från en mängd olika länder, men också nationell personal från landet de för närvarande gör en insats i. Nationella matroser och lättmatroser kan åka med från ett låginkomstland till nästa för att lära sig, och till skillnad från de marina volontärerna får de en liten lön och utbildas för fortsatt jobb inom sjöfarten. Just de många olika nationaliteterna var något av det som David uppskattade mest. – Arbetsförhållandena och gemenskapen var det bästa. Man blir som en familj och man märkte att alla ville göra gott, det skiljde sig från andra fartyg som jag varit på som ibland var mer kalla och hårda. Att få gå i land och utforska landet var också häftigt. David var på fartyget i strax över ett år och har nu varit hemma i Sverige en tid, men planen är att åka tillbaka igen. – Jag tror att det är bra att komma ut igen och inte fastna i bubblan här hemma. Jag rekommenderar det starkt till alla, även hårda sjömän som inte är kristna, säger han med en blinkning. Mässmannen Maria Ekstrand är en riktig veteran på Mercy Ships. Snart ska hon åka med sjukhusfartyget för sjätte gången. Den här gången blir det köket på Africa Mercy. Namn: Maria EkstrandÅlder: 53 årBor: GöteborgFamilj: SingelGör: Mässman på isbrytare i Luleå och vikarie på Stena Line Varför återvänder du till Mercy Ships? Det är ett äventyr. Du lär känna folk från hela världen och får vara med på arbetet, det är ju fantastiskt med operationerna de gör. Och att få besöka länderna. Jag ser det som att förena nytta med nöje. Det är speciellt att bo ombord med så många olika människor och ha sitt hem där i flera månader, men det är väldigt givande med uppskattningen man får för att vara där och hjälpa till, oavsett position. Hur förbereder du dig? Man får ju ingen inkomst, så det måste man se över. Antingen spara undan pengar eller ha någon som sponsrar. Och Mercy Ships skickar lite uppgifter också, som kurser man ska gå innan via datorn, exempelvis om mathygien. Annars är det egentligen inte så mycket. Vad skulle du säga till andra som funderar på att mönstra på? Gör det bara! Om du har tid, möjlighet och ekonomi till att göra det. Det bästa är alla människorna som är där. Jag ska precis åka på bröllop i Schweiz där två stycken som jag träffat på båten ska gifta sig. Jennifer Berglund Global Mercy anländer till hamnen i Freetown, Sierra Leone. Foto: Mercy Ships FAKTA: MERCY SHIPS – Mercy Ships grundades 1978 i Schweiz. Det är en internationell välgörenhetsorganisation på kristen grund. – l Mercy Ships har två sjukhusfartyg som erbjuder gratis sjukvård ombord till människor i behov av hjälp. Främst arbetar man i länder i subsahariska Afrika, där läkartätheten är som lägst och dödligheten till följd av brist på vård som störst. – Organisationen verkar också för att långsiktigt förbättra och utveckla sjukvården i de länder som besöks genom utbildning av lokal medicinsk personal bland annat. – Mercy Ships driver idag världens två största civila sjukhusfartyg, Global Mercy och Africa Mercy. – Fler än 1 000 personer från över 40 olika nationer är volontärer ombord varje år. Källa: mercyships.se AktuelltInternationelltOmbord Text Redaktionen Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025