Stena Immaculate den 12 mars. Foto: Maritime and Coastguard Agency Internationellt Klart hur mycket last som förstörts på Stena Immaculate 19 Mars 2025 Det står nu klart hur stor del av lasten som förstördes då Stena Immaculate blev påkörd utanför Hull för en dryg vecka sedan. Samtidigt berömmer rederiet besättningen för deras agerande vid olyckan. Arbetet med att bedöma vilka skador Stena Immaculate ådrog sig när containerfartyget Solong körde in i henne pågår. Företaget SMIT Salvage har varit ombord med sina bärgningsexperter för att göra en bedömning av skadorna, och det har visat sig att skadorna begränsats till en tank innehållande Jet A-1 bränsle och en barlasttank som innehöll havsvatten. Vid tiden för kollisionen fanns 220 000 fat med Jet A-1 bränsle ombord. Enligt SMIT Salvage har 17 515 fat bränsle förlorats i kollisionen och den efterföljande branden. Återstående last ska vara säkrad. Vi är oerhört stolta över vår besättning som, innan de övergav fartyget, uppvisade exceptionell professionalism genom att försäkra sig om att brandskydd aktiverats för att skydda intilliggande lasttankar. Denna avgörande åtgärd begränsade skadorna på lasten betydligt, så att bara de tankar som direkt berördes av krocken påverkades”, skriver Stena Bulk. Plastkulor, som tros härröra från fartygskollisionen, har spolats upp på land på flera ställen i Norfolk. Foto: Brittiska kustbevakningen Enligt Stena Bulk finns ingen risk för föroreningar från fartyget. Däremot har en stor mängd plastpartiklar spolats iland på flera ställen längs kusten i Norfolk. Enligt kustbevakningen är det troligt att plastpartiklarna hamnat i vattnet vid kollisionen. Partiklarna är inte giftiga i sig, men utgör en fara för fiskar och sjöfåglar som kan missta dem för mat. Bärgningsprocessen pågår, och enligt brittiska kustbevakningen håller sig båda fartygen stabila. Branden ombord på Solong är släckt, och bärgningspersonal hade på onsdagen kunnat nå alla delar av fartyget. Motåtgärder mot föroreningar pågår, och kustbevakningen arbetar tillsammans med andra aktörer för att motverka och minimera utsläpp”, säger Paddy O’Callaghan, chef på brittiska kustbevakningen. MAIB, The Marine Accident Investigation Bransch, arbetar på att fastställa orsaken till olyckan. AktuelltFartygInternationellt Text Ylva Bowes Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025