Johan Norlén, Försvarsmakten, Lars Höglund, Furetank, Maria Stockhaus M, Niklas Karlsson S, Hanna Gunnarsson V i paneldebatt om sjöfartens roll i händelse av kris eller krig. Internationellt Hög tid öva beredskap inför krig eller kris 25 Juni 2025 Sveriges säkerhet är beroende av ett bra samarbete mellan sjöfartens näringsliv, myndigheter och Försvarsmakten. En nyckelfråga är tillgången till kompetens – alltså sjömän. Något som är en bristvara. – Sedan vi gick med i Nato har vi en ambitionsökning som är jätte-, jättehög jämfört med tidigare vad gäller att säkerställa kontroll i hela Östersjöområdet. Det sa Johan Norlén från Försvarsmakten vid ett seminarium i Almedalen som behandlade just hur vi säkrar en stark svensk sjöfart i en orolig tid. I händelse av kris eller krig kommer sjöfarten vara avgörande. – Vi kommer vända oss till er redare, ni är alltså en strategisk transportresurs, sa Johan Norlén. Vi har ett enormt behov av att utveckla samarbetet med sjöfartsnäringen. Och det är viktigt att vi börjar öva tillsammans nu, för att samarbetet ska kunna fungera i händelse av ofred. I paneldebatten deltog, förutom Försvarsmakten, representanter för svenska rederier samt riksdagspolitiker. Niklas Karlsson, S, tryckte på frågan om totalförsvarsprincipen. – Den innebär att uthärda låga nivåer över tid. När man bestämt sig för vad det innebär, behöver man ställa sig frågan vad som behövs för att det ska fungera? Det gäller för näringsliv, för sjöfart och för oss som land. Det här är något som behöver diskuteras redan nu, och det måste ske i dialog med näringslivet. Lars Höglund, styrelseordförande i Furetank, lyfte frågan om bemanning. – Vi har alltid strävat efter att ha svensk flagg, även om vi tidvis inte alltid haft det, sa han. Vi vill ha fartyg under svensk flagg – om vi kan bemanna dem. Det behövs kompetens, men också ekonomiska förutsättningar som är jämställda med andra länder. Panelen var överens om att det är viktigt att agera skyndsamt, för att ha ett fungerande samarbete på plats när det väl är skarpt läge. Hanna Gunnarsson, V, som sitter i försvarsutskottet, menade att det är viktigt att korta de byråkratiska ledtiderna. – Vi i försvarsutskottet har nu våra myndigheter och olika aktörer med oss vid bordet, det gör att vi kan komma framåt i våra beslut snabbare, sa hon. Oavsett vilka politiska beslut som fattas blir det ingen sjöfart utan manskap. Något som Mattias Ottosson, S, noterade. – Om vi inte har svenska befäl och svenskt manskap så hjälper det inte att ha fartyg i orostid – den utländska besättningen skulle ju åka hem. Han menade att staten kan ta ansvar för att se till att utbildningsplatser för att utbilda sjöfolk finns, och att det finns resurser för att ha utbildningarna rullande. – Men att skapa intresse för branschen och att få unga att vilja jobba inom sjöfarten, det måste vara branschens eget ansvar, sa han. Problemet med att man blir av med behörigheten efter några år, och att det är komplicerat och kostsamt för individen att återaktivera den togs också upp, och det fanns en enighet kring att den frågan borde gå att lösa. Även Johan Mattsson från Wallenius Marine uppmärksammade manskapsfrågan. – Vi har fartyg med en besättning på kanske femton personer varav 4 är svenska. Jag är inte säker på att besättningen som är av annan nationalitet stannar kvar i händelse av krig. Vi måste ha en beredskap för att kunna bemanna upp, och även ha folk som kan köra den typen av fartyg. AktuelltInternationelltPolitik Text Ylva Bowes Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025