Styrsöbolaget vann skärgårdstrafiken – Sjömannen
Sjömannen
Valö Styrsöbolaget Göteborgs södra skärgård
Valö som idag trafikerar södra skärgården. Foto: Styrsöbolaget

Nyheter

Styrsöbolaget vann skärgårdstrafiken

För ett knappt år sedan förlorade Styrsöbolaget upphandlingen om trafiken i Göteborgs södra skärgård. Men beslutet överklagades och Västtrafik tvingades göra om. Den här gången vann Styrsöbolaget och har nu kontrakt på trafiken fram till 2042.

Andra gången gillt. Styrsöbolaget, som ägs av Transdev, kommer även fortsatt att köra trafiken på uppdrag av Västtrafik i Göteborgs södra skärgård. I oktober i fjol förlorade Styrsöbolaget upphandlingen som vanns av norska Torghatten. Men beslutet överklagades av Styrsöbolaget, som fick rätt. Upphandlingen gjordes om i sin helhet. Uppdraget som nu vunnits av Styrsöbolaget sträcker sig från 2027 till 2042, alltså femton år.

– Det känns väldigt bra att få nytt förtroende och det visar också att vi, när rätt förutsättningar finns på plats, är ett på alla sätt konkurrenskraftigt alternativ, säger Bertil Pevantus, vd på Styrsöbolaget, i ett pressmeddelande.

Styrsöbolaget har trafikerat Göteborgs södra skärgård i drygt 100 år, sedan 1922. Trafiken ska enligt Västtrafik köras på minst 90 procent el. Enligt Styrsöbolaget kommer trafiken att bli helt elektrisk när det nya kontraktet träder i kraft. För att klara detta kommer fyra nya fartyg att köpas in och två befintliga att hybridiseras.

– Det ska bli roligt att elektrifiera trafiken vilket är något vi har erfarenhet av från älvtrafiken så vi ser fram emot att få göra detsamma i södra skärgården, förklarar Bertil Pevantus.

Precis som i föregående upphandling fanns två anbudsgivare med i bilden.

– Vi har högt ställda krav som båda parter mötte men där Styrsöbolaget lämnade det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet. Vi har i dag ett gott samarbete och ser fram emot att utveckla skärgårdstrafiken med dem under många år framöver, säger Anna Johansson, affärsområdeschef på Västtrafik.

Varje år reser ungefär 2,3 miljoner passagerare med fartygen som trafikerar södra skärgården. Kontraktet gäller från december 2027 och är värt cirka 3 200 miljoner kronor på tre olika linjer.

Tilldelningsbeslutet kan överklagas fram till den 29 september.