Kenny Reinhold. Foto: Dick Gillberg Åsikter Allt är möjligt idag 24 Oktober 2022 2020-talet har inte börjat bra, med två års pandemi och sedan kriget i Ukraina som bröt ut i februari i år och fortfarande pågår. Fram till idag har börsen rasat cirka 30 procent, inflationen rusar och energipriserna slår alla rekord i kostnader som dessutom slår mot alla. Ingen kommer undan, fast de som har det mycket gott ställt kan ju säkert klara av dessa omvälvningar tämligen bekymmerslöst. Men för gemene medborgare så börjar läget bli riktigt tufft för jävligt många. Putin har ju i sitt vansinne ställt till med oreda i princip hela världen. Vi har en galen Nordkorean som leder ett land med medborgarna som gisslan och i misär, men bygger ballistiska robotar som han skickar kors och tvärs över Japan. Vi har Bolsonaro i Brasilien som är för tortyr och en stolt homofob, som har rekordskövlat regnskogen i Amazonas och tänker utöka skövlingen om han blir president på nytt. Förutom alla dessa puckon, ett gäng bindgalna ”ledare”, så bryter dessutom cirka 80 procent av världens länder mot mänskliga och fackliga rättigheter! Nu har ”någon” saboterat gasledningarna Nord Stream 1 & 2 och det har skett bokstavligen på vår bakgård. Vem som ligger bakom vet vi inte än, om vi ens kommer att få reda på det, men misstankar finns på sina håll. En är Ryssland själva, och det känns både troligt, bisarrt och samtidigt otroligt. Jag tror att många av er kommer ihåg Evergreens fartyg M/S Ever Given, som i slutet av mars 2021 parkerade fören på ena kanalsidan och aktern på den andra. Det tog sex dygn att dra loss henne. Konsekvensen blev att detta fartyg stoppade en konvoj på 15 större fartyg med olja och containrar, samt att flera hundra fartyg låg på varsin sida om Suezkanalen och väntade på att passera genom kanalen. Denna lilla manöver gjorde därmed ett stort avtryck och störde i princip hela världshandeln i månader efteråt. » Tänk om någon skulle få för sig att sabotera världshandeln Med tanke på att detta var en mycket olycklig omständighet: tänk om ”någon” skulle få för sig att sabotera världshandeln och sabotera eller spränga fartyg i eller nära Suezkanalen? Eller om ”någon” skulle spränga Panamakanalens slussar? Snacka om no shipping, no shopping… Jag hoppas ju att det aldrig händer, men med sådana livsfarliga nötter till världsledare så är fan allt möjligt idag. Det är bara deras fantasi som begränsar dem. Ever Given störde vår shopping lite grann och under en kort period. Vid ett större sabotage skulle man verkligen inse sjöfartens helt avgörande betydelse för världshandeln. Det ska förresten bli intressant att se vad den nya regeringen gör för sjöfarten. Det blåa laget har aktivt stöttat förslagen framtagna av Blå Tillväxt de senaste fyra åren. Det ska bli riktigt intressant att se om de nu verkställer våra förslag – enkla och billiga åtgärder för att få till en bättre, större och mer konkurrenskraftig svenskflaggad sjöfart. Utan Sekos medlemmar stannar Sverige – utan sjöfolket och sjöfarten stannar hela världen! No Shipping, No Shopping! ÅsikterLedare Text Kenny Reinhold Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025