Facket svarar Anmäl olycksfall och tillbud 27 September 2019 Om alla tillbud och olyckor som inträffar ombord anmäls kan vi lättare undvika att samma sak händer igen, skriver ombudsman Pelle Andersson. Att anmäla att man råkat ut för ett tillbud (alltså en nästan-olycka) eller olycksfall är viktigare än många tror. Dels är det viktigt för individen själv ur ett försäkringstekniskt perspektiv. Men det är också ett facit på hur bra arbetsmiljön är ombord. Om alla tillbud och olyckor som inträffar ombord hade anmälts skulle vi kunna arbeta mer preventivt för att förhindra att samma olycka inträffar två gånger. Att arbetstagare vågar anmäla tillbud och olyckor på sin arbetsplats tyder också på att företaget har en god säkerhetskultur. Informationen kan sedan användas när riskanalyser för arbetsuppgifter ska genomföras. Med en god rapporteringskultur på arbetsplatsen kan man även identifiera andra strukturella organisatoriska problem i verksamheten. Det kan handla om exempelvis stress, för höga krav, för små resurser eller kommunikations-problem. Hur anmäler jag? Börja med att anmäla tillbudet eller arbetsskadan till arbetsgivaren. Arbetsgivaren är enligt lag skyldig att anmäla arbetsskador till Försäkringskassan – och i vissa allvarligare fall även till Transportstyrelsen. Skyddsombuden ska även erhålla en kopia på anmälan. Om arbetsgivaren har kollektivavtal ska arbetstagaren även anmäla arbetsskadan till AFA försäkring (TFA trygghetsförsäkring vid arbetsskada). Här kan en facklig representant, försäkringsinformatör eller skyddsombud vara behjälplig. Om det klassas som en arbetsskada kan du får ersättning för förlorad arbetsinkomst och sveda och värk samt eventuell varaktig nedsättning i framtida arbetsförmåga. Anmälan görs främst digitalt men det går också att anmäla via pappersblankett. Har du funderingar kring arbetsskador ska du kontakta din lokala fackliga organisation. Pelle Andersson ÅsikterFacket svarar Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025