Åsikter Avtalen sköter vi bäst själva 20 April 2016 Den svenska modellen är en mycket framgångsrik modell och många av våra fackliga kamrater i andra länder är djupt avundsjuka på oss, de skulle göra allt för att få ett motsvarande system i sina länder. Modellen har lett till hyfsat goda reallöneförbättringar för löntagarna och visat sig vara en ekonomisk framgångsfaktor som står på egna ben – utan politisk inblandning. Det är därför förvånande när borgerliga politiker nu talar om att sänka de lägsta lönerna på arbetsmarknaden, medan de högst avlönade helt lämnas därhän. Det är mycket olyckligt att politikerna på den borgerliga sidan – dock inte alla ska noteras – vill instifta en ny anställningsform med lägre löner som inte omfattas av vare sig kollektivavtalade försäkringar eller pensioner. Lönen ska vara lägre än de lägsta löner som i dag finns på arbetsmarknaden. Här använder man de mest utsatta i vårt land som en murbräcka för att åstadkomma ett helt annat Sverige med ökade klyftor och en ökad polarisering som konsekvens. Ofta används flyktingkrisen eller integrationsutmaningen som skäl för att sänka de lägsta lönerna, det menas att integrationen skulle må bra av att de lägsta lönerna på arbetsmarknaden sänks. Ingenting kan vara mer fel än detta. Människor integreras inte bättre av att de får en lön som de inte kan leva på. Det är viktigt att människor på flykt som kommer till Sverige får stöd och arbete. Integrationen i Sverige blir inte bättre av att vi har en massa ”arbetande fattiga”. Kollektivavtalen innehåller redan i dag en trappa på lönestegen, och i början när man är nyanställd så är lönen lägre, för att med tiden öka. Detta är helt i sin ordning, men att sänka lönen ännu mer skapar fler problem än det löser. Vi har redan prövat sänkta löner i Sverige. Den förra regeringen sänkte arbetsgivaravgiften för unga drastiskt och den omtvistade reformen visade sig ge ynkligt små och dessutom mycket dyra effekter på sysselsättningen. Reformen var definitivt inte särskilt effektiv för att bekämpa ungdomsarbetslösheten. Förslaget kan inte tolkas som annat än ett sätt att långsiktigt sänka lönerna för alla med en svag ställning på arbetsmarknaden. Om botten av lönespannet sänks påverkar det hela kollektivet så att allas lön på sikt också blir lägre. De borgerliga partierna försöker hota fackförbunden med lagstiftning inför stundande avtalsrörelse. Det vore ett brott mot en arbetsmarknadsmodell som tjänat Sverige väl i över 80 år, det är också en krigsförklaring mot alla löntagare i Sverige. Seko sjöfolk är på väg in i en avtalsrörelse och det är faktiskt helt OK att arbetsköparorganisationerna skramlar och hotar om allvaret inför stundande förhandlingar, det hör och har hört till spelet i den svenska modellen. Men, bort med politisk klåfingrighet. Löner och kollektivavtal reglerar sjöarbetsmarknadens parter allra bäst själva. Kenny Reinhold, ordförande Seko sjöfolk ÅsikterLedare Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025