Kenny Reinhold, ordförande i Seko sjöfolk. Foto: Dick Gillberg Åsikter Fyra hörnstenar behövs 06 September 2021 Miljö är ett viktigt begrepp, oavsett om vi pratar om miljö i form av natur, avgaser och klimat, eller miljö i form av arbetsmiljö, som i sig är ett vitt begrepp. Det omfattar allt från den psykosociala och den fysiska arbetsmiljön till biologiska, medicinska tekniska faktorer som genom arbetssituationen eller arbetsplatsens omgivning påverkar individen. Miljö och arbetsmiljö är två av fyra hörnstenar för sjöfartens fortlevnad. För mig är dessa två precis lika viktiga som de två andra hörnstenarna: politiken och internationella regler och regleringar för säkerhet och kollektivavtal. Beträffande miljöarbetet från sjöfartsbranschens och redarnas sida, så är jag extra glad över hur många av de svenska rederierna som verkligen inser och arbetar för att ligga i framkant för miljöarbetet och klimatsmarta fartyg. Som Furetank till exempel, som nämns i ett reportage i detta nummer. Och det finns fler svenska goda exempel; ett av dem är Wallenius Marines närtidsvision av segelfartygsliknande modeller som snart kanske kan bli verklighet. Arbetsmiljö är ett brett begrepp och något vi i Seko sjöfolk särskilt prioriterar i vårt arbete. Det har varit ett prioriterat område i vår verksamhetsplan de senaste fyra åren, allt för att motverka och stoppa trakasserier, hot och våld inom sjöfarten. Det finns flera bra reportage i tidningen som belyser stora arbetsmiljöproblem, bra forskningsresultat och förslag på åtgärder för att minska och stoppa trakasserier, kränkningar, hot och våld. Både från universiteten, Försvarsmakten och forskningsinstitutet RISE. Kolla och läs noga om de kanske allra viktigaste åtgärderna för att få en inkluderande sjöfart i världsklass. Men då måste alla fyra hörnstenarna finnas där; utan ett hörn är läget ostadigt. Jag vill avsluta med att vi i Seko sjöfolk nyligen tackade av ombudsmannen samt kassören Chang Strömberg, som avslutar både sin anställning och sitt uppdrag som kassör hos oss från och med den 1 september 2021. Chang hade varit förtroendevald i många år innan han blev anställd som ombudsman för nästan på dagen 25 år sedan, och han har varit förtroendevald kassör sedan 2005. Jag och alla andra som haft med Chang att göra vill tacka honom för allt gott han gjort i sin långa gärning för sjöfolket och organisationen. Chang har betytt otroligt mycket för mig och mitt uppdrag som ordförande i Seko sjöfolk. Han har haft mitt fulla förtroende som kollega och kassör, och jag har aldrig haft det minsta tvivel om att han med sitt unika rättspatos stått på ärlighetens, rättvisans och saklighetens sida. Chang har skött alla sina åtaganden med högsta engagemang och varit sjöfolket och organisationen lojal fram till den sista anställningsdagen. För övrigt anser jag att politiker och regering borde lyssna mer på Blå Tillväxt och verkställa de förslag som vi tillsammans i branschen har tagit fram för att få till en bättre och konkurrenskraftig svenskflaggad sjöfart! Utan Seko stannar Sverige, utan sjöfolket stannar hela världen! Kenny Reinhold ÅsikterLedare Text Kenny Reinhold Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025