Facket svarar Hur tolkar man Europaavtalet? 25 April 2016 Varför skall det vara så svårt att få en entydig tolkning på Europaavtalet? Jag har jobbat i flera olika rederier och alla beräknar arbetstider, intjänande, övertid med mera olika. Förr fanns det något som hette Råd och anvisningar. Finns de inte kvar? undrar en matros. Svar: Europaavtalet kom till på 90-talet som en av många kreativa lösningar för att rädda svenska fartyg från utflaggning. Man gick då från Storsjöavtalet med mindre ordinarie arbetstid/mycket övertid till Europaavtalet med mer ordinarie arbetstid och ett garanterat 1:1-system. Detta var något inte alla gillade, men vid den tiden helt nödvändigt för att behålla en svensk handelsflotta. Vi håller delvis med dig angående de svårtolkade arbetstids- och intjänandereglerna. I några rederier har man lokala tolkningar, och det är gott så länge alla är nöjda och belåtna. Råd och anvisningar finns kvar, men är numera ett mycket inaktuellt häfte, det har minst 40 år på nacken. Europaavtalet är något färskare. Avtalsreglerna är som offside i fotboll, ”mycket enkla, men ack så omdiskuterade”. En förenklad förklaring kan vara på sin plats. När du kommer till fartyget och mönstrar på kallas denna dag för påmönstringsdag (du tjänar alltid in en dags ledighet ifall du arbetar denna dag, även vid 1 minut arbetstid). Arbetar du inte alls denna dag, kallas den resdag (du varken tjänar in eller dras någon dag). Följande dag blir då påmönstringsdag. Denna dag plus avmönstringsdag får tillsammans bli högst 8,7 timmar ordinarie arbetstid (allt utöver är övertid). Dessa dagar sammanräknade ger också en dags intjänande. Avmönstringsdag räknas då som ledig dag. Alla dagar däremellan planeras veckovis innefattande 61 timmar ordinarie arbetstid. Som sagt, det kan finnas lokala avvikelser på hur man tillämpar avtalet, men det vi skrivit här utgår från det centrala avtalet. Har du några funderingar om det finns lokala avvikelser i just ditt bolag så vänd dig till din klubb eller den ombudsman som är ansvarig för ditt rederi. Peter Skoglund, ombudsman i Seko sjöfolk ÅsikterFacket svarar Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025