Kenny Reinhold. Foto: Dick Gillberg Ledare Avgörande tid för sjöfarten 02 Januari 2024 Jag har tagit bort den uppmaning jag avslutat min ledare med under flera år. Den om att politiker borde lyssna på Blå Tillväxt för att få till en bättre och mer konkurrenskraftig svenskflaggad sjöfart. Anledningen till detta tilltag är att regeringen äntligen har tillsatt en snabbutredning om de frågor Blå Tillväxt drivit i ett antal år. Utredaren är en känd person i branschen. Han heter Rikard Engström och är till vardags anställd på Trafikverket. Rikard hade tidigare rollen som vice vd och sedermera vd i föreningen Svensk sjöfart. Rikards arbete ska vara klart i slutet av året. Han har redan rivstartat och träffat ett stort antal aktörer inom sjöfartsbranschen – vi i Seko sjöfolk är en av dessa. När vi träffades en eftermiddag för några veckor sedan hade han ett stort antal intressenter kvar att träffa. Mötet blev lyckat. Rikard är väl insatt i branschens behov, och känner till våra förslag på vad vi tror att sjöfarten behöver för att kunna klara en framtida försörjningsberedskap vid en eventuell kris eller rent av ett eskalerande krig i världen. Jag är medveten om att denna utredning, och det som denna ska resultera i, är den i särklass viktigaste enskilda frågan just nu för sjöfarten. Den är helt avgörande för att vi ska lyckas ge den svenska sjöfarten bättre konkurrensförmåga och därmed se till att antalet svenskflaggade fartyg kan öka i antal. Därmed skulle vi också säkerställa Sveriges förmåga att klara av sin egen försörjningsberedskap i händelse av kris eller krig. Om inteutredningens förslagaccepteras är detmed all sannolikhetspiken i kistan förden svenskflaggadeshippingen Kenny Reinhold Jag är också medveten om, att OM inte denna utredning och Rikards förslag till förändringar kommer att accepteras av regering och riksdag, ja, då är det med all sannolikhet den sista spiken i kistan för den svenskflaggade shippingen. Konkurrensen inom sjöfarten är stenhård. Fiffelflaggade fartyg och osunda fartygsregister, tillsammans med ett antal sjöfartsnationer både runt om i världen och i vår omedelbara närhet, har regelverk för bemanning och skatter som innebär att vi i Sverige idag fortfarande behöver förändra några saker för att de svenska rederierna skall kunna konkurrera på likvärdiga villkor. Om inte Sverige beslutar sig för att vi ska ha i princip samma tonnagebeskattning som exempelvis i Danmark och en mycket lägre stämpelskatt, kommer flykten från svensk flagg att öka i större takt. Dessutom kommer frågan att vara död en lång tid framöver. Jag tror att vi då riskerar att förlora mer än hälften av den nuvarande fartygsflottan till en annan flagg, och det kommer i så fall i mångt och mycket bero på att man tappat tron på den svenska politiken och den svenska flaggan. Utan Seko stannar Sverige – utan sjöfolket stannar hela världen! NO SHIPPING NO SHOPPING! Kenny Reinhold, ordförande Seko sjöfolk Ledare Text Kenny Reinhold Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025