Kenny Reinhold. Foto: Dick Gillberg Ledare Kampen mot FoC gör skillnad 03 Januari 2024 I nummer 6/23 av Sjömannen kan ni läsa om att ITF:s FoC-kampanj, ITF Flag of Convenience, fyller 75 år. Detta är värt att uppmärksamma för alla medlemmar och läsare, gamla som unga, då denna kampanj har varit både den största och den mest framgångsrika under dessa 75 år. Kampanjen som ITF (Internationella Transportarbetarefederationen) startade var från början tänkt att jaga tillbaka fartygen till sin ursprungsflagga. Den delen av kampanjen har dessvärre endast lyckats i ett fåtal fall. Framgången kom långt senare, när ITF beslutade sig för att överge flaggen som högsta prioritet för att i stället arbeta med lönefrågor och andra kollektivavtalade lösningar som skulle gälla alla fartyg bland ITF:s medlemsförbund, och att täcka fartyg med avtal och löner där man gemensamt bestämt texter och lönenivåer i dessa kollektivavtal. Att just täcka FoC-fartygen med kollektivavtal har gett varierad framgång genom åren. Men historiskt har det varit lyckat för de nordiska länderna som haft en riktigt bra lagstiftning på området, samt även på en del andra ställen i världen. Tyvärr har inte alla länder runt om i världen den lagstiftning som behövs och har därmed inte varit så framgångsrika som exempelvis vi i Norden, men ITF och dess medlemmar har arbetat mycket målmedvetet tillsammans med alla Sjöfolks- och Hamnarbetarförbund runt om i världen. Utan våra vänner bland hamnarbetarna hade inte heller vi i Norden varit framgångsrika. Genom åren har ett antal flaggor klassificerats som FoC av ITF:s beslutande organ, Fair Practices Committee, där bland andra jag, Tomas Abrahamsson och Anders Lindström varit invalda. Genom åren har det blivit ett drygt fyrtiotal flaggstater som numera är beslutade att anses som FoC. De behandlarsjöfolket i bästa fallsom moderna slavar Kenny Reinhold Det är företrädesvis länder i Afrika och Centralamerika och diverse öar/stater runt om i världen med motiv som gör i alla fall själva flaggan exotisk, men tyvärr kan man inte kalla regelverket i dessa flaggstater exotiska – snarare måste vi klassa dem som direkt samhälls-, livs- och miljöfarliga. En av de allra senaste flaggorna att klassas som FoC är Komorerna, en liten ögrupp utanför Afrikas östkust. Landet har lite småbåtar i trafik mellan öarna, men ”lånar” ut sin flagg för en (blods)peng till redare vilket är en inkomstkälla för landet. För några få veckor sedan förliste ett fartyg från Komorerna i Medelhavet och alla utom en i besättningen omkom. Dessa drygt fyrtio oseriösa flaggstater bidrar till en mörk fiffel-värld med oseriösa rederier och fartyg, där rederierna åtnjuter skattefrihet och skydd mot internationella sjösäkerhetsregler. De behandlar sjöfolket i bästa fall som moderna slavar. ITF och Seko sjöfolk gör skillnad för såväl svenskt sjöfolk som sjöfolk i hela världen i vår kamp mot FoC. Kenny Reinhold, ordförande Seko sjöfolk Ledare Text Kenny Reinhold Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025