Kenny Reinhold, ordförande i Seko sjöfolk. Foto: Dick Gillberg Åsikter Nu behövs nystart 27 Augusti 2020 Inget är sig likt inom sjöfarten, och ja, nästan inte någon annanstans heller. En del saker kanske kommer att bli någotsånär normala igen, men vi vet inte vad, eller om det någonsin blir som innan. Det enda vi egentligen kan vara säkra på är att vi inte vet när det i så fall sker. Coronautbrottet har påverkat och drabbat oss alla i någon form. Allt ifrån det allra värsta, att förlora nära och kära, till att förlora sitt arbete, som är ett helvete idag med den situation som uppstått på arbetsmarknaden. Det kommer att behövas återstarter och omstarter efter sommaren. Förutom att de flesta färjerederierna har gjort stora förluster ekonomiskt under vår och sommar, så behöver de rida ut höst och vinter också. Sjöfolket har drabbats hårt med många varslade och uppsagda. Och i stort sett alla säsongsanställningar, som vi vanligtvis brukar ha från april till en bit in i september, bara försvann. Arbetstillfällena gick från runt 1 000 till 0. Sjöfolket har drabbats hårt med många varslade och uppsagda I detta läge pratar ett par partier otroligt nog om skattesänkningar och att satsa på ett utökat rutavdrag. Det är ju inte rutavdrag eller skattesänkningar vi behöver nu! Vad vi behöver är kraftfulla stöd till både arbetare och företag. Vi måste starta om med kraftfulla investeringar. Det är livsviktigt att starta om Sverige med kraft. Gör vi inte det så hamnar vi i baksätet, och då blir det andra länder och andra företag som tar över näringar och är konkurrenskraftigare än de svenska företagen och de svenska arbetarna. Det är livsviktigt att starta om Sverige med kraft När det gäller att starta om sjöfarten, både färje- och storsjöfarten, så fanns det redan innan covid-19 skarpa, billiga och realistiska förslag på åtgärder för att göra svensk sjöfart ännu bättre och konkurrenskraftigare. Vi har under många år, inom ramen för samarbetet Blå Tillväxt, försökt få regeringen att genomföra detta. Nu är det hög tid att verkställa det som arbetsmarknadens parter är överens om. Om regeringen genomför Blå Tillväxts förslag inom 6–12 månader, så skulle vi få en stark, framtidssäkrad och livsviktig sjöfart och möjlighet att utveckla svensk sjöfartsnäring och svenska arbetsplatser under svensk flagg! Sveriges beredskap för kris var inte bra. Jag hoppas att vi efter utredning av vad som inte fungerat bra under krisen kan åtgärda och bygga bort dessa brister med väl satsade skattemedel. Vi behöver inte försämringar i LAS och otrygga anställningar. Det är inte det vi bygger upp Sverige igen med – tvärtom. Krisen visade att både rederier och Seko gjorde snabba och bra uppgörelser Facket är starkt och förhållandet på arbetsmarknaden med arbetsgivarna är jämlikt. Det behövs inga förändringar i arbetsrätten. Och för att vara helt ärlig: Krisen visade med all tydlighet att både rederier (de allra flesta) och Seko gjorde snabba och bra uppgörelser för båda parter. Det låg i allas intresse att rädda både företag och anställda, med alla tillgängliga medel och inom arbetsrättens regelverk, som hjälpte i de flesta fall men tyvärr inte överallt. Regering: gör en nystart tillsammans med oss. Arbetsmarknadens parter genom Blå Tillväxt har både viljan och idéerna. Dessutom till en högst blygsam kostnad. Kenny Reinhold ÅsikterLedare Text Kenny Reinhold Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025