Ida Wallin. Foto: Dick Gillberg Åsikter Okunskapen är ett problem 18 Juni 2021 Årets första maj-tåg var inte som vi är vana, ni vet den där pandemin igen. LO-förbund, Socialdemokrater och Vänstern anordnade digitala varianter lokalt och nationellt. Fint att det går tänka om tycker jag. Anpassa sig efter rådande omständigheter som det så fint heter. Samtidigt som jag i godan ro kollade upp hur arbetarnas dag skulle se ut fick jag mig en grym påminnelse om verkligheten. Jag fick nämligen höra av en ung kollega att hon var glad att hon skulle jobba just den dagen, det är ju en röd dag! Ergo, en skvätt mer betalt. Jag som naivt tror att alla arbetare är som jag, undrade stilla om det var ironi jag hörde från kollegan. Absolut, extra betalt på röda dagar är jag helt för. Men jag tog för givet att hon visste vad första maj är förknippat med. Men icke. När jag påtalade att det är vår, arbetarnas, stora dag tittade hon på mig med en blandning av avsmak (oklart varför, jag kanske hade snus i mungipan) och totalt oförstående. Jag försökte såklart förklara det grundläggande, tänkte att hon då skulle leta i arkivet och hitta något från skolan eller något hon läst. Men icke. Jag tog för givet att hon visste vad första maj är förknippat med Hur är det möjligt att helt undgå detta? Även om du är vrålborgerlig eller politiskt ointresserad så är det ju ändå rätt uppmärksammat. Jag ska inte bli uppgiven på grund av en individs okunskap. Men samtidigt sätter det fingret på något. Det var länge sedan första maj-demonstrationerna var riktigt stora. Ofta är det, även utan corona, en liten tapper skara som sluter upp. Jag har tyvärr inte lösningen på hur vi får fler att engagera sig fackligt och politiskt, storleken på uppslutningen på första maj speglar ju bristande intresse. Och valresultat. Men att tro att hur det var ”förr” är enda lösningen tror jag är fel väg att gå. Att förnya kan öppna upp för fler. Digitalt är kanske inte så dumt, inte uteslutande men varför inte båda? Det är mer tillgängligt för nya nyfikna som kanske inte vågar eller har någon att gå i fysiskt tåg med. Alla som bor på mindre orter, som har jobb de inte kan lämna eller ett sjukt barn hemma. Digitalt är alla välkomna på ett nytt sätt Digitalt är alla välkomna på ett nytt sätt. Det är ett sätt av många att förnya och få fler aktiva i arbetarrörelsen. Att visa hur det är relevant och viktigt för just dem. Som min unga arbetskamrat kanske. Allt färre är aktiva i politiska förbund, det är förstås en förklaring till varför demonstationerna minskar. Men jag hävdar ändå den breda okunskapen. Det finns fler som min kollega, som inte förstår samband. Som inte förstår historien, som inte begriper att hur vi röstar påverkar vårt jobb. Att vi ens har extra betalt, att vi har åtta timmars arbetsdag, att vi har semester. Ni vet, hela den grejen. Vi har ju alla de som gick i tidigare förstamaj-tåg att tacka för det! Ida Wallin Åsikter Text Redaktionen Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025