Åsikter Övergreppen ska stoppas 05 Mars 2018 Trots att allt tyder på att det blir säkrare till sjöss och att olyckor och dödsfall minskar runt om i världen, så började året 2018 med ett par ruskigt tråkiga olyckor. Dels utanför Shanghai vid Kinas kust mellan två större fartyg, varav en oljetanker på drygt 135 000 ton, med över 30 sjömän troligtvis döda. Dels en färjeolycka mellan två atoller i Kiribati, en ö-nation i Stilla Havet som består av ett trettiotal atoller, och där dödssiffran antagligen uppgår till närmare ett hundratal i dag saknade människor. Inte nog med det, även olyckorna till sjöss i Medelhavet fortsätter med både fartyg och flottar. Ja, fartyg och fartyg – i vissa fall kan de knappast klassas ens som flytetyg, med flyende människor i nöd ifrån krig och annan skit, med hopp och tro att finna en säker plats i Europa. Men vägen hit är många gånger, i flera tusen fall, rena rama dödsfällan för de som väljer att försöka korsa havet … det är fruktansvärt, folk flyr i ren skräck och panik från en dödsfälla för att hamna i en annan. Förra året avslutades med ett ofantligt stort och nästan obegripligt omfattande upprop om övergrepp i alla dess skepnader, allt från verbala övergrepp till fysiska sex- och våldsdåd mot kvinnor inom i stort sett alla tänkbara sammanhang. Det är fruktansvärt skakande berättelser och uppgifter som framkommit under senare tid. Först i den så kallade #metoo-rörelsen, sedan i alla ”underliggande” hashtaggar som belyser specifika branschområden, bland annat även den som tyvärr är sjöfartsspecifik under benämningen #lättaankar. ”Man blir ju mörkrädd över hur saker och ting har pågått i det tysta” Det är svårt att ta till sig allt och svårt att sätta ord på den ofantliga mängden av alla dessa förbannade övergrepp i alla dess skepnader, allt från kränkande ord till ofattbara handlingar. Man blir ju mörkrädd över hur saker och ting har pågått i det tysta, och det är många, antagligen nästan alla, män som nu börjar rannsaka sitt samvete om man varit delaktig i detta svinaktiga beteende som beskrivs av – inte en eller ett fåtal kvinnor – utan tusentals och åter tusentals kvinnor. Oavsett om man varit delaktig eller ej, så är det en dödssynd att man inte aktivt har motverkat alla former av diverse jargonger och andra övergrepp. Jag hoppas och tror, och jag kommer inte stanna vid att hoppas och tro, att detta stoppas och motarbetas med största kraft för att få till en total förändring som snabbt leder till ett fullständigt hundraprocentigt upphörande av alla dessa mörka företeelser. ”Vi ska vara i framkant i det kommande förändringsarbetet” Jag kommer även att tillsammans med styrelsen, förtroendevalda och anställda i den förening jag företräder, se till att vi alla inom Seko sjöfolk går ”all in” för att försöka ta i itu med problemen, aktivt motverka alla typer av övergrepp och aktivt arbeta för förändringar. Vi ska vara i framkant i det kommande förändringsarbetet, som ska genomsyra vår verksamhet framöver, och det med start nu direkt på det första styrelsemötet i februari 2018. Kenny Reinhold, ordförande Seko sjöfolk ÅsikterLedare Text Kenny Reinhold Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025