Kenny Reinhold, ordförande i Seko sjöfolk. Foto: Dick Gillberg Åsikter Politiker, inför våra förslag! 20 Oktober 2020 Än är det inte slut med eländet detta olyckliga år 2020, som kommer att gå till historien med nästan bara tråkiga händelser och få glädjeämnen. Än ser vi inga större förbättringar eller ljusare tider – och då är det inte för att det hör årstiden till. Sjöfartsbranschen lider ännu, och i ovisshetens namn går det inte att sia om det kommer att bli sämre eller bättre framöver. Vi håller fortfarande vår allra högsta prioritet på att hjälpa alla er som råkat illa ut i pandemins kölvatten och förhandlar i flera rederier kring detta. Jag har lärt mig av en god arbetskamrat att man ska upprepa sina argument och sitt mantra så ofta man har möjlighet, och att man bör presentera högst tre punktsatser. Ni känner säkert igen dem. Jag upprepar dem för att ni också ska kunna rabbla dem utantill. Då kan vi tillsammans påverka våra beslutande politiker. Jag upprepar alltså envist branschens förslag till små, men ack så avgörande, åtgärder för att faktiskt göra något långsiktigt för sjöfarten. Vi pratar inte om stöd eller åtgärder i storleksordningen 1 400 miljoner som regeringen delar ut till ett 100 procent statligt ägt dotterbolag (ett beslut jag verkligen tycker är bra, men jag blir både ledsen och konfunderad över varför regeringen då inte kan hjälpa sjöfarten genom att införa våra ytterst modesta förslag). Förslagen är helt avgörande för svensk sjöfart med svensk flagg Följande tre åtgärder har i flera år föreslagits av arbetsmarknadens parter: • Ta bort eller förändra den kontraproduktiva stämpelskatten och ersätt med en självkostnadsbärande stämpelavgift. Stämpelskatten är ett stort hinder för ökad svenskflaggad handelsflotta och ger i dagsläget, och troligtvis framöver, inga intäkter till staten. • Se över och förändra tonnagebeskattningen till att bli mer inkluderande och omfattande, för att säkerställa att fler fartygstyper och fler fartyg med svensk flagg kan och får segla i svensk kustfart där det råder internationell konkurrens. • Återställ nettomodellen till 100 procent. En mycket stor trovärdighetsfråga som bara ”kostar” staten 15,5 miljoner i form av minskade intäkter till statskassan. Förslagen ovan är helt avgörande för svensk sjöfart med svensk flagg. De två första kommer faktiskt att öka intäkterna till staten. Det sistnämnda är under en fyraårsperiod en minskad intäkt för staten på cirka 60 miljoner (att jämföras med 1 400 miljoner i kostnad för ovan nämnda, ej namngivna, dotterbolag). Tänk om vissa politiker hade lagt ner lika mycket tid och själ i frågan om sjöfartens framtid som de har lagt sin näsa i blöt i frågan om att tvinga fram förändringar, läs försämringar, i LAS. Ja jävlar, vilken skjuts sjöfartsfrågorna skulle fått! Till dessa politiker säger jag bara… Ge fan i LAS! Slutligen, jag förutsätter att regeringen förlänger sitt beslut om ett tillfälligt anpassat sjöfartsstöd (vars syfte är att säkerställa att rederier som tvingats anpassa sin trafik till följd av utbrottet av covid-19 inte förlorar sjöfartsstödet om de tillfälligt tvingas ta fartyg ur trafik) samt möjligheten att korttidspermittera personal. Jag förutsätter att man snarast beslutar om en förlängning till längst 31 december 2021. Kenny Reinhold, ordförande ÅsikterLedare Text Kenny Reinhold Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025