Kenny Reinhold, ordförande i Seko sjöfolk. Foto: Dick Gillberg Åsikter Politiker, stå på tå! 18 Juni 2021 Efter 15 månader med den förbannade pandemin, som vänt upp och ner på allt och ställt till så mycket lidande och elände, och som fortfarande härjar ganska friskt, börjar det plana ut lite. Jag hoppas verkligen att alla vaccinerar sig och att vi inte behöver se ytterligare en våg av smitta efter sommaren. Jag hoppas att sjöfolk och rederier som blivit extra drabbade i pandemins framfart nu kan se en ljusning framöver. Jag är enormt stolt över att vara en före detta sjöman, jag är än idag sjöman i hjärta och sinne, och jag är stolt över hur allt sjöfolk har stått ut och gjort sin plikt. Tillsammans med många redare och ett stort antal flaggstater har de sett till att världen trots en fruktansvärd pandemi lyckats hålla transporterna flytande och ”just in time” under denna tid. Ja, förutom Ever Given då, som försökte göra ett uttag i ”sandbanken”… Sjöfolket har som vanligt tagit sitt fulla ansvar under denna tid. Majoriteten av redarna världen över har tagit sitt ansvar, dock med ett antal katastrofala incidenter internationellt sett. Sedan har vi haft blandade flaggstater, där en del har varit mycket positivt drivande medan andra fullständigt har missat (läs: struntat i) att de som flaggstat har ett ansvar att ta enligt internationella principer som ILO och MLC. Detta har de inte gjort, och det är i sig fullständigt oacceptabelt. Sjöfolket har sagt sitt fulla ansvar under denna tid Vissa av de här ländernas flaggor – som ofta är bannade av Paris MOU och FoC-förklarade av ITF och där det värsta patrasket inom den lägsta delen av redarkåren registrerar sina fartyg – är sådana lågvattenmärken att de borde förbjudas att idka verksamhet. När det nu förhoppningsvis går åt rätt håll och läget verkar mer positivt för varje dag, så finns det inget viktigare för sjöfarten än att ha en regering som står på tå. Man kan kalla det för en uppstart eller till och med nystart för att ge svensk färje- och handelsflotta chansen att växa till sig. Regeringen har satsat bra, men tyvärr inte bra nog eftersom vi har missat både möjliga inflaggningar av befintliga fartyg och att få ytterligare svenskflaggade färjor. Det är en skam att vi missar detta. Regeringen har satsat bra, men tyvärr inte bra nog Regeringen är skyldig sjöfarten att se till att det blir en positiv rekyl vid uppstarten. Ta till er branschens förslag och gör följande: Inför/besluta enligt Blå Tillväxts tre prioriterade områden Titta vad grannländerna har gjort och gör, och var lite bättreKalla arbetsmarknadens parter till ett strategimöte Att sätta av 150 miljoner till Sjöfartsverket var ju bra, men det är inte det första som branschen behöver. Åtgärderna som vi i Blå Tillväxt vill ha understiger vida vad regeringen hasplade över till Sjöfartsverket. Och det gick ju bra. Så varför inte ge småsmulorna till våra tre prioriterade områden? Kenny Reinhold ÅsikterLedare Text Kenny Reinhold Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025