Åsikter TAP 75 har funnits länge 21 April 2017 Med anledning av de justeringar som nyligen gjorts inom TAP-systemet behövs en förklaring från vår, och min, sida. Det första TAP-avtalet skrevs 1998. Behandlingen av själva frågan om TAP är den mest demokratiska process vi haft inom Seko sjöfolk. Det var förtroendevalda personer som tog beslutet, som gällde ett ramavtal mellan Seko och dåvarande Redareföreningen. Därefter skulle tillämpningsavtal förhandlas fram för respektive rederi. I de flesta rederier hade vi både klubbar och förtroendevalda, och de fick ta de lokala besluten om ett eventuellt TAP-avtal i just deras rederi. TAP-avtalet var ett svårt beslut för alla. Men det togs för att förhindra en massutflaggning och för att 50 procent av manskapsbefattningarna på storsjösidan (vilket i praktiken innebar 67 procent av manskapet som var anställda på Sekos avtalsområde) skulle kunna få behålla sina arbeten. Detta upplägg fungerade fram till 2009 när finanskrisen slog till mot svenska redare. Väldigt fort fick i stort sett samtliga svenska rederier problem, fartygsvärdena halverades och bankerna krävde att rederierna kom med radikala åtgärder. Då fanns cirka 240 svenskflaggade fartyg på storsjösidan och det blev en massutflaggning som bankerna i flera fall tvingade fram. De som valde att inte flagga ut behövde visa banken att de försökt göra något åt situationen. Då bad man lokalt i de flesta rederier om att få höja TAP-kvoten från 50 till 75 procent. Även om effekterna av TAP 75 skulle dröja länge så hade man något att visa för banken. Det finns många missuppfattningar om TAP. Det är helt okej att medlemmar är kritiska och ifrågasätter vad vi gör, men tyvärr finns det fler utanför vår medlemskår som har felaktiga uppfattningar. Olyckskorparna kraxar högt om att det snart blir TAP 100 procent och att detta inte ger några arbetstillfällen. Det stämmer inte. Vi har fler svenska sjömän på våra idag cirka 60 svenskflaggade fartyg än vad det finns norska och danska sjömän på de drygt 1 000 fartyg som finns i NIS och DIS. Säg att vi kommer upp i 100 storsjöfartyg på sikt. Om TAP 75 skulle användas med full effekt (vilket det inte gör idag) så innebär det rent numerärt att det skulle finnas 75 fartyg med 375 TAP-anställda och 25 fartyg med 250 tillsvidareanställda svenska sjömän. Mot den bakgrunden skrev vi in TAP 75 procent i det centrala avtalet. De få rederier som finns kvar och har TAP-avtal idag, har redan TAP 75 lokalt. För långsiktighetens skull, i kombination med tonnageskatten, blev det nu även inrangerat i det centrala ramavtalet. Vi har fått mycket goda signaler om att de åtgärder som gjorts i Sverige på senare år – av staten, av myndigheter tillsammans med branschen och av de sociala parterna – kan innebära inflaggningar på kort och lång sikt. Detta kommer att innebära ytterligare svenska arbetstillfällen under svensk växande flagg. Kenny Reinhold, ordförande Seko sjöfolk ÅsikterLedare Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025