Facket svarar Tydligt om osäkra anställningar 25 Januari 2017 Det har kommit in en del frågor kring arbetsvillkoren för osäkra anställningar, främst när det gäller visstidsanställning enligt färjeavtalet, som jag ska försöka reda ut. Men först måste jag påminna om grundregeln: Arbetsgivaren ska i första hand lösa behov av extra arbetskraft med tillsvidareanställningar. Arbetstid: Enligt avtalet är ordinarie arbetstid 37 timmar per vecka eller multiplar därav. Detta innebär, för en visstidsanställd, att arbetstidsmåttet beräknas med 5,3 timmar/dag à antal anställda dagar, vilket kan förläggas i ett 1-1 system. Notera även att man maximalt kan vara anställd i 10 dagar. Exempel: Arbetar man 5 dagar ombord à 10,6 timmar/dag i snitt, ska man alltså ha 5 vederlagslediga dagar utlagda. I det fall arbetsgivaren konsekvent väljer att ersätta den intjänade vederlagsledigheten kontant, istället för att lägga ut tiden som vederlagsledighet, begår arbetsgivaren enligt vår tolkning ett avtalsbrott. Vi finner det inte heller omöjligt att den anställda har rätt till övertid i ett sådant fall. Tänk även på att om du mot förmodan skulle erhålla din intjänade vederlagslediga tid kontant, så går du miste om exempelvis kollektivavtalad sjuklön om du skulle bli sjuk på den lediga tiden. Företrädesrätt: Tänk på att när den sammanlagda arbetstiden (notera att man får räkna samman olika anställningsformer) uppgår till 12 månader eller mer inom en 3-årsperiod har du möjlighet att skriftligen begära företrädesrätt till återanställning. I det fall man innehar en samman-lagd anställningstid som vikariats- eller visstidsanställd (visstidsanställd räknas från och med 1 juni 2013) om 3 år inom en 5-årsperiod, övergår anställningen automatiskt till en tillsvidareanställning. Har du frågor eller funderingar kring din anställning kontakta din lokala klubb eller ombudsman. Oskar Lindskog, ombudsman Seko sjöfolk ÅsikterFacket svarar Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025