Åsikter Vart är vi egentligen på väg? 25 Januari 2016 Jag börjar med att säga samma sak som Kristian Luuk inleder med i det småmysiga och småtrevliga programmet På spåret på SVT – Vart är vi på väg? Med detta syftar jag på många områden nu för tiden… vart är vi på väg inom sjöfarten, i Sverige, EU och världen… Ja, jag undrar, vart är vi egentligen på väg? Vart är de sunkiga aktörerna inom sjöfarten på väg? Vi ser otaliga exempel på en genomrutten sjöfart, så förbannat dålig i en del fall, som drar ner mycket av den fina och seriösa sjöfart som faktiskt finns företrädesvis i Norden och delar av Europa. Dock inte överallt inom EU, och detta ska alltså svenskkontrollerade rederier konkurrera med. Nu senast med det sunkiga, snuskiga och rent ut sagt riktiga skitfartyget Whiskey Trio (jag undrar vem i rederiet som la det namnet i förslagslådan till kommande fartygsnamn?) där hela själva problematiken inom sjöfarten har fått ett ansikte – ett negativt ansikte som vi i branschen ser minst tio gånger om året runt vår svenska kust. Dock utan den uppmärksammade explosiva lasten, men ändå. Det finns tyvärr oerhört många fartyg i skitrederier som varje dag seglar under de förutsättningar som nu visats på nämnda fartyg i Varberg, dag ut och dag in, vissa av dem i vår närhet – och ju längre bort från Norden du kommer desto vanligare är det. Vart är vi på väg inom Sverige? Med maskerade fega unga arga män, kräk rent ut sagt, som gett sig fan på att piska upp och misshandla alla mörkhyade barn som kommer i deras väg? Sådana svin hade åkt på så mycket smörj i fartygen förr så att klockorna hade stannat ombord… Och likaså i samhället, men i dag är det få personer som verkar vilja eller våga säga nej och verkligen tillsammans kämpa för att stoppa denna idioti. Vart är vi på väg?! Vart är vi på väg i frågan om EUs trovärdighet och framtid? Vart är det projektet på väg? Jag som trodde att det skulle leda till något stort och vackert för medborgarna i unionen, med fred och öppet för alla människor. Som sann och till viss del blåögd och ivrig optimist, erkänner jag nu motvilligt att jag faktiskt trodde på idén om ett gemensamt och utvecklande EU. Ett projekt som skulle bli så stort och bra men som tyvärr, för varje årtionde som går sedan start, misslyckas kapitalt från tid till annan. Om vi inte kan vara en samlande och enig union som tillsammans och solidariskt kan möta vilka svårigheter som helst, då faller trovärdigheten. Som sann optimist börjar jag misströsta när det spolas upp döda barn i parti och minut. Och när en oroväckande stor del av EUs invånare och beslutsfattare vare sig vill eller gör något kraftfullt åt det, då faller min tro på en stark union. Vart är vi på väg i världen? Medmänskligheten och solidariteten till en sjöman och till medmänniskan verkar inte finnas. Synen på ett människoliv verkar vara att det är noll och inget värt. Vart är vi på väg? Jag börjar bli rädd. Kenny Reinhold, ordförande Seko sjöfolk ÅsikterLedare Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025