Åsikter ”Vi måste påverka EU:s beslut” 24 Oktober 2017 Nordic Transport Workers’ Federation, NTF (som samlar ett stort antal nordiska transportförbund, däribland sjöfolks- och hamnarbetarsektionen) hade nyligen gemensamt styrelse- och kommittémöte i Bryssel. Sektionsmötena brukar normalt hållas i något av de nordiska länderna. Denna gång gjorde vi ett avsteg då vi under tidigare möten diskuterat vikten av att bevaka och mer aktivt deltaga i EU-arbetet. Det är viktigt eftersom vi som medlemsland påverkas av majoriteten av beslut från nämnda organisation. Vi måste se till att vara med i matchen! Ja egentligen även före matchen, för oftast börjar spelet långt innan. Vi måste vara på alerten när det gäller att försöka påverka och styra förslagen till beslut i sjöfartsfrågor så att det gynnar svenskt sjöfolk och svensk sjöfart så mycket som möjligt. Som ordförande i sjöfolkssektionen hade jag bjudit in parlamentarikern Jens Nilsson, som bland annat är ledamot i TRAN (EU-parlamentets utskott för transport och turism) samt utskottet för regional utveckling. Det blev ett bra och informativt möte om utvecklingen inom transportsektorn i EU och om vad som är på gång. Just nu pågår ett stort utredningsarbete om ett paket för vägtransporter som kan bli riktigt bra, även om det finns en del fallgropar i förslaget. Man försöker förbättra cabotagereglerna och få tydligare bestämmelser och regler med tillhörande tydliga straffsatser och kontrollmekanism att allt efterföljs. Målet är att minska och på sikt få bort social dumping inom EU. ”vi måste vara med i matchen!” EU-kommissionens ordförande Jean-Claude Juncker hade, jag tror det var i sitt tal när han utsågs till ordförande, ett kraftigt inlägg där han flera gånger nämnde problematiken med social dumping inom EU. Även kommissionären för transporter, Violeta Bulc, har vid flera tillfällen tagit upp problemet, och just nu arbetar man som sagt med frågan i ett paket rörande vägtransporter. Det är av största vikt att vi följer och aktivt deltar i det här arbetet. För om detta förslag blir bra för EU:s transportarbetare inom vägtransporter, så ska vi självklart driva frågan ännu hårdare om att få bort social dumping även inom sjöfarten i hela EU. Både vad det gäller inrikestrafiken och i den internationella trafiken mellan EU-länder, som egentligen borde räknas som inrikes fart och vara reglerad med ett bemanningsdirektiv (varför inte lägga ett förslag om detta från fackföreningarna inom EU, ETF och arbetsgivarna via den europeiska redareföreningen ECSA?). Jag vill avluta med att rikta ett stort tack till Peter Lövkvist som i november slutar som generalsekreterare i NTF för att gå tillbaka till Svenska Transportarbetarförbundet. Han har gjort en mycket stor insats för alla nordiska transportarbetare. Han har även tillsammans med mig fört fram och ideligen pratat om vikten av svenskt sjöfolk i alla sammanhang. Det finns ingen annan på hela jorden som för fram detta, om inte vi är på möten eller förhandlingar och för er talan på plats. Kenny Reinhold, ordförande i Seko sjöfolk ÅsikterLedare Text Kenny Reinhold Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025