Svenskflaggade fartyg ska kunna ha utländsk besättning enligt nytt regeringsbeslut. Arkivfoto: JT Nyheter Pandemin påverkar konkurrenskraften 02 Juli 2020 Rederierna går back och många sjömän är varslade eller arbetslösa. En färsk rapport visar att coronapandemin slår hårt mot svensk sjöfart. Läget är dystert. Passagerartrafiken till svenska hamnar har minskat, rederier gör stora förluster och många sjömän har varslats eller sagts upp. Coronapandemin påverkar svensk sjöfart kraftigt och arbetslösheten var under våren 2020 högre för de flesta kategorier av sjömän. Det visar Trafikanalys rapport Svensk sjöfarts internationella konkurrenssituation 2020, som publicerades idag. Bortsett från det kortsiktiga bortfallet av kompetens på grund av coronapandemin är den långsiktiga kompetensförsörjningen för sjöfarten hotad av stora pensionsavgångar och minskande kullar med examina och förstagångsutfärdade behörigheter. – Under 2019 ökade antalet fartyg i den svenska handelsflottan, men hur många fartyg som överlever coronakrisen är oklart. Rederier kan komma att behöva skrota eller sälja fartyg för att täcka förluster, säger Björn Olsson, utredare på Trafikanalys och en av författarna till rapporten, i ett pressmeddelande. Hur många fartyg som överlever coronakrisen är oklart Myndigheterna har försökt mildra konsekvenserna för rederierna med olika åtgärder. Som en direkt följd av coronapandemin införde Sverige i april ett nytt system för korttidspermittering med retroaktiv verkan från mars. Sverige har också infört omställningsstöd, samt förlängt giltighetstider för certifikat och skjutit upp fartygskontroller, detta för att förenkla för rederierna och samtidigt minska risken för smittspridning. – Vi uppfattar det som att branschen har sett positivt på myndigheternas åtgärder i form av olika justeringar och undantag, säger Björn Olsson. Vi uppfattar det som att branschen sett positivt på myndigheternas åtgärder Trafikanalys rapport beskriver också situationen för sjöfarten som trafikslag. Koldioxidvärderingen har stor betydelse för hur sjöfartens miljöpåverkan ser ut jämfört med andra trafikslag. En av regeringens ambitioner på området är att flytta godstransporter från väg till sjöfart. – Sjöfarten kan komma att behöva höja sina priser för att betala tillbaka lån och kompensera för sina förluster i samband med coronapandemin. Det kan i så fall påverka överflyttningen av godstransporter till sjöfarten, säger Björn Olsson. Aktuellt Text klara.johansson@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025