Släckningsarbetet ombord på Almirante Storni fortsatte sedan fartyget anlöpt Göteborgs hamn. Foto: Räddningstjänsten Storgöteborg Fartyg Avsliten kabel orsak till storbrand 19 Januari 2023 En avsliten förlängningskabel som lämnats strömförande var orsaken till branden ombord på Almirante Storni. Det har Haverikommissionen kommit fram till i sin slutrapport. Hanteringen av fartygsbranden var en av de mest omfattande i Sverige i modern tid. Fartyget Almirante Storni var lastat med trävirke och på väg från Orrskär utanför Ljusne till Alexandria, Egypten den 4 december 2021. När fartyget skulle bunkra vid Vinga utanför Göteborg upptäcktes att lågor slog ut från lasten. En omfattande sjö- och miljöräddningsinsats inleddes, men branden kunde inte släckas ute till havs eftersom däckslasten behövde lossas för att komma åt brandhärdarna. Släckinsatsen tog mer än en vecka, vilket berodde på att det tog tid att lösa frågan om vilken hamn som skulle ta emot fartyget. Förutom att det var oklart hur man skulle gå tillväga, fanns frågetecken kring de rättsliga förhållandena och hur riskerna skulle hanteras. Först den 11 december kunde fartyget anlöpa Göteborgs hamn, och den 14 december avslutades släckningsarbetet. En brandplatsundersökning genomfördes under lossningen i Skandiahamnen. Då hittades en förlängningskabel som sannolikt var resterna av en kabel som använts till belysning vid lastningen i Orrskär. När fartyget avgick slets förlängningskabeln av och lämnades strömförande. Det sätt som virkespaketen var lastade på gjorde också att branden snabbt kunde spridas i virkeslasten.Ur Haverikommissionens slutrapport Efter att flera andra brandorsaker kunde uteslutas, bedömdes som sannolikt att en ljusbåge i förlängningskabeln antänt virkeslasten. Det sätt som virkespaketen var lastade på gjorde också att branden snabbt kunde spridas i virkeslasten. Hanteringen av fartygsbranden var en av de mest omfattande i modern tid i Sverige. Det ger möjlighet till unika lärdomar, skriver Haverikommissionen i sin slutrapport. Kommissionen menar att det är väsentligt att hanteringen utvärderas gemensamt av flera berörda aktörer för att ta tillvara dessa lärdomar. Vidare att det finns skäl att stärka hanteringen av fartyg i behov av assistans. Exakt vilka åtgärder som behöver vidtas behöver dock utredas. Inga människor skadades och det uppstod inga utsläpp av farliga ämnen under hanteringen av branden. Haverikommissionen avslutar rapporten med att ge säkerhetsrekommendationer till berörda myndigheter. Regeringen rekommenderas att utreda och vidta åtgärder för att fartyg i behov av assistans ska tas emot på ett effektivt sätt, samt att se till att berörda kommuner inkluderas i arbetet med att ta fram planer för att ta emot fartyg i behov av assistans. Transportstyrelsen rekommenderas att ”skyndsamt slutföra arbetet med att utarbeta planer för att ta emot fartyg i behov av assistans”. Kustbevakningen rekommenderas bland annat att utvärdera släckmetoder och fartygens utformning för den aktuella typen av insats. AktuelltFartyg Text Ylva Bowes Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025