Blockaden mot Navi Star lyckades. Nu har den ryska ägarna, Navcore, skrivit avtal för hela sin flotta. Foto: Mikael Lindmark Fartyg Blockad i Köping gav avtal för hel flotta 21 Augusti 2018 Blockaden mot det avtalslösa fartyget Navi Star i Köping lyckades. De ryska ägarna har i dag gett efter och tecknat avtal för hela sin flotta. – Seko och Transport har visat att man kan inte komma till Sverige med ett fartyg som inte har giltiga avtal, säger Mikael Lindmark, ITF-inspektör och ombudsman på Seko sjöfolk. När ITF, Internationella Transportarbetarefederationen, fick reda på att ryskägda och Palauflaggade Navi Star var på väg mot Köping bestämde man att möta fartyget vid kajen. Inspektionen resulterade i ett krav på kollektivavtal, samtidigt som stridsåtgärder från Seko och Transport stoppade allt lossningsarbete. Efter drygt tio dagar har besättningen på Navi Star nu ett avtal med det ryska sjöfacket SUR, Seafarers’ Union of Russia. Dessutom tecknade de ryska ägarna Navicor avtal för sin resterande flotta. – Avtalet ligger i linje med det TCC-avtal (Total Crew Cost) som vi krävde från början. Det är samma lön, och förmåner för besättningen, säger Mikael Lindmark. Resultatet är en klar framgång för ITF och de fackliga organisationerna i Sverige, menar Mikael Lindmark. Det sänder även en tydlig signal till oseriösa redare. Formellt hade Seko och Transport avtalsrätten för Navi Star i Köping, men man avstod den rätten till förmån för det ryska facket eftersom Navicor gick med på att teckna ett avtal som omfattar fler anställda. – Det ryska bolaget kontaktade oss via en svensk advokat som vi förhandlade med. När vi fick tillfälle att medverka till att avtal kunde bli tecknade som omfattar Navicors hela flotta tog vi den, säger Mikael Lindmark. Läs även: Fiffelfartyg fast i Köping AktuelltFartyg Text jorgen.tiger@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025