Att regeringen i sin budgetproposition vill stärka sjöfartens konkurrenskraft och förbättra styrningen mot fossilfrihet är positivt, tycker Anders Hermansson, vice vd för Svensk Sjöfart. Däremot är det en dålig idé sänka sjöfartsstödet. Foto: Svensk Sjöfart Politik ”Budgeten matchar inte ambitionerna” 19 September 2019 Igår presenterade regeringen höstens budgetproposition. Den innehåller ett par positiva besked för sjöfarten men matchar inte de ambitioner som politikerna tidigare uttryckt, menar föreningen Svensk Sjöfart. Föreningen Svensk Sjöfart noterar att regeringen ser behov av ett mer ändamålsenligt avgiftssystem som stärker sjöfartens konkurrenskraft och har bättre förutsättningar att styra mot fossilfrihet. – De avgifter som Sjöfartsverket tar ut från handelssjöfarten har ökat kraftigt de senaste åren. Att regeringen önskar stärka konkurrenskraften för sjöfarten och förbättra styrningen mot fossilfrihet är väldigt positivt, säger Anders Hermansson, vice vd för Svensk Sjöfart, i en kommentar på föreningens hemsida. – Vi förutsätter nu att detta leder till konkreta åtgärder, samt att staten skjuter till medel till Sjöfartsverket i enlighet med de äskanden verket gjort för att möjliggöra en sådan ambition. Från branschens sida ser vi fram emot att fortsätta arbetet med att utveckla miljöstyrningen i enlighet med de föreslagna ambitionerna, fortsätter han. ”Vi förutsätter nu att detta leder till konkreta åtgärder” Regeringen och samarbetspartierna har i flera sammanhang pratat om goda ambitioner för den svenska sjöfarten. Enligt branchorganisationen Svensk Sjöfart matchas dessa ambitioner inte av budgeten. Särskilt oroande är de föreslagna försämringarna av nettomodellen. – Att sänka sjöfartsstödet rubbar de långsiktiga näringslivsförutsättningarna för att bedriva sjöfart i Sverige. Över tid riskerar det att leda till färre svenska fartyg vilket går på tvärs med de uttalade målen från regering och riksdag, säger Anders Hermansson. Det här är något som även påpekats av parterna i Blå Tillväxt-samarbetet, där Seko sjöfolk ingår. ”Att sänka sjöfartsstödet rubbar de långsiktiga förutsättningarna för att bedriva sjöfart i Sverige” En annan förändring som efterlysts av branschen, men som saknas i budgeten, är att ersätta stämpelskatten med en stämpelavgift. Branschen hade hoppats på att den svenska stämpelskatten skulle bli mer lik övriga EU-länders, vilket man menar skulle göra det mer attraktivt att flagga fartyg i Sverige. – En sådan åtgärd ligger dessutom i linje med regeringens och samarbetspartiernas ambition om att säkerställa att skatter och avgifter styr rätt i fråga om klimat- och miljöområdet, eftersom stämpelskatten ökar kostnader för miljöinvesteringar, säger Anders Hermansson. Ett viktigt besked i budgetpropositionen, enligt föreningen Svensk Sjöfart, är att regeringen pekar på vikten av att isbrytningsverksamheten fortsätter möta de behov som finns. – Även om finansieringen ännu inte förefaller helt klarlagd ger regeringen en tydlig inriktning och det är viktigt för att skapa tydlighet för industri och rederier som bedriver sjöfart utmed kusten, säger Anders Hermansson. AktuelltPolitik Text klara.johansson@seko.se Dela den här artikeln, kopiera länken Länken kopierades! Länken kunde inte kopieras. Läs mer Aktuellt Extra repskap om vägen framåt för nya organisationen Något så ovanligt som ett extra representantskapsmöte hölls igår i Seko sjöfolk. Repskapet hade en fråga på agendan – att fatta beslut om vägen framåt i den stora organisationsförändring som väntar nästa år. 03 December 2025 Aktuellt Grodmän smugglade kokain på fartygskrov Dykare på undervattensskotrar misstänks ha plockat upp narkotika värt 160 miljoner kronor fäst på ett fartygsskrov i Uddevalla hamn. Efter ett tillslag i juni åtalas nu tre män för synnerligen grov narkotikasmuggling. 27 November 2025 Ombord Från Göteborg till Halifax – en trivsam trad över nyckfulla Atlanten Carmens gröna skrovsidor tornar upp sig som ett höghus i Skarvikshamnen på Hisingssidan i Göteborg och mullrar belåtet när bilarna pilar in i den jättelika fartygsmagen. Det är en imponerande syn. Ombord arbetar ett tjugotal personer från olika delar av världen – ett sammansvetsat maskineri. 26 November 2025 Fartyg Veritas Tankers först ut i svenskt bareboatregister Veritas Tankers blir första rederi att gå in i det nya svenska bareboatregistret. Samma datum som registret träder i kraft, den 1 februari 2026, siktar man på att flagga de två fartygen Astana och Astella svenskt. 13 November 2025